Els principals eixos sobre els que cal incidir en vista a l'impacte dels escenaris pressupostaris 2009 en el sector sanitari i social són:
Acord de tots els assistents amb la finalitat que va motivar el pacte de les vuit mesures per a garantir la sostenibilitat del sistema sanitari i social català que varen signar recentment Foment del Treball Nacional, FEPIME, Federació de Mutualitats, Fenin i La Unió.
El subfinançament del sistema sanitari i social català necessita una reacció que no és possible ajornar ni vincular o condicionar a l'acord del finançament autonòmic. Unanimitat en què aquesta actuació no està motivada únicament per l'actual escenari econòmic sinó també per a nous paradigmes estructurals als quals cal donar resposta.
No obstant això, s'assenyala la dificultat d'identificar i buscar solucions per als nous paradigmes estructurals que actualment desafien la sostenibilitat del sistema sanitari i social català. També es mira amb preocupació el fet que a vegades es busquen solucions conjunturals a problemes estructurals, tant des d'una vessant política com tècnica. Durant la sessió de treball es posa de manifest la necessitat d'un lideratge fort en l'abordatge de l'actual situació del sistema sanitari i social català. Una de les paraules que més es repeteix a l'hora d'abordar el pacte per a la sostenibilitat del sistema sanitari i social català és la paraula consens. Es remarca la importància que aquest pacte ni les seves derivades s'haurien de convertir en moneda de canvi polític.
Coresponsabilitat ; els diferents actors i partícips del sistema sanitari i social han de sumar esforços tant a nivell individual com polític: els polítics amb decisions valentes posant la mirada més enllà de les legislatures (prioritzant la cartera de serveis, els dispositius i els equipaments; no generant expectatives als ciutadans); les empreses professionalitzant la gestió i fent un ús racional dels recursos; els professionals –en un sector on la taxa d'ocupació és plena i la deslocalització inexistent– assumint certa moderació salarial i implicant-se en la gestió de les entitats i els ciutadans fent un bon ús del servei evitant un abús moral del sistema, si cal, a través de taxes d'utilització amb un objectiu no recaptatori sinó de conscienciació. S'insisteix en la necessitat de formació i informació des del període d'escolarització fins a la informació periodística i també en el fet que potser seria bo recuperar l'esperit de la "factura ombra" per tal que l'usuari sigui conscient del cost que té el seu tractament.
Col·laboració publicoprivada : definició de les regles del joc. Catalunya s'ha diferenciat de les altres comunitats autònomes per l'impuls de la iniciativa privada i de la col·laboració amb l'administració. Sembla però que en aquests moments no hi ha un marc ni un model prou definit i per això molts inversors amb voluntat d'operar a Catalunya acaben per establir-se a altres indrets de l'Estat. En especial, es fa referència al desplegament de la Llei de Dependència. Tots els participants coincideixen en demanar un pacte de sector -com ha fet La Unió reiteradament- per tal d'aconseguir un marc estable de col·laboració.
Incentius fiscals per a l'assegurança privada ; s'assenyala com una proposta unida a la lliure decisió del ciutadà d'optar per la cobertura privada sanitària. Es tracta de recuperar una mesura que ja havia estat duta a terme i que tenia un impacte directe en la desgravació de la renda de les persones físiques. Es recorda que les assegurances privades tenen un efecte descongestionant sobre el sistema públic (amb un impacte directe en la desgravació de les persones físiques).
Manca de metges ; en relació amb els professionals sanitaris es va fer una reflexió al voltant de la formació i contractació de metges estrangers. De cada 10 professionals que demanda el sistema 7 són estrangers i, paradoxalment, 7 de cada 10 alumnes que volen cursar medicina no poden i després són substituïts en el mercat laboral per facultatius vinguts d'altres països. Cal que l'administració doni resposta als probelmes estructurals de fons. D'altra banda, cal reflexionar sobre el model organitzatiu que optimitzi la necessitat de professionals en el mercat sanitari actual.
Revisió del concepte de sistema de la Seguretat Social pel de sistema nacional de salut basat en els impostos que paguem tots els ciutadans. És important explicar a la població què es financia amb la contribució i què es financia amb impostos i quin és el balanç mitjà entre el que es recapta i el que es rep.
Ens movem per les persones - Mirem al futur amb una mirada oberta
La Unió València, 333 baixos - 08009 Barcelona (Barcelona) Tel. 93 209 36 99