La demència és un procés neurodegeneratiu amb un gran impacte sanitari, social i econòmic que ocasiona una important discapacitat en el pacient que la pateix i gran dependència que recau als seus cuidadors.
Pensem que el tractament ha d'estar fomentat en el recolzament al pacient i a la família, per tant és necessari trobar un espai de comunicació i participació on es proporcioni al cuidador tant familiar com professional del pacient amb demència, les eines necessàries per poder afrontar la seva tasca diària i evitar l'esgotament secundari a la sobrecàrrega a la qual està sotmès, fomentant hàbits saludables.
La màxima de l'escola de cuidadors i dels professionals que la integren és: aprendre a cuidar, a cuidar-se i dels que cuiden.
Aquest projecte està encapçalat per un equip multidisciplinari integrat per Psiquiatria, UFISS de Geriatria, Neurologia, Infermeria, Treball Social, Qualitat, Comunicació i Serveis de Suport a l'Usuari.
Les sessions de l'Escola de Cuidadors s'estructuren en un primer bloc en el que els diferents professionals exposen, en un llenguatge comprensible i concís, tota la informació necessària i adequada del pacient amb deteriorament cognitiu en les diferents fases, així com de la simptomatologia, l'evolució natural de la malaltia i el seu maneig, i els aspectes més rellevants que poden facilitar la tasca del cuidador.
El segon bloc, consisteix en una taula rodona on es dóna l'oportunitat als cuidadors d'exposar dubtes i preocupacions als diferents professionals, creant així, un espai de comunicació i participació imprescindible pel tractament de les patologies neurodegeneratives.De tota aquesta activitat, els professionals implicats aprenen recaient en una millora de la qualitat de l'escola i de l'activitat assistencial diària.
Per dur a terme l'Escola de Cuidadors, s'ha elaborat un pla funcional i s'ha creat un registre dels pacients, una enquesta de satisfacció i un qüestionari per recollir les dades demogràfiques. Aquest qüestionari ha permès obrir una línia de recerca, pròpia del Parc Sanitari Sant Joan de Déu i multidisciplinària, amb dos tipus d'abordatge: un descriptiu de la nostra població diana i l'altre, d'eficiència per valorar l'optimització de recursos sanitaris. Els resultats d'aquesta recerca es reflecteixen en una millora de la qualitat assistencial.
El futur de l'escola és molt engrescador, ja que la constitució del Parc Sanitari Sant Joan de Déu que integra Serveis de Salut Mental, Discapacitat Intel·lectual, Sociosanitari i Hospital General, obre l'oportunitat de formar grups d'autoajuda i tallers monogràfics que permetin desenvolupar temes concrets i en profunditat.
L'escola és un mitjà de comunicació on es fomenta la informació com part del tractament i que permet donar un pas més enllà de l'administrada a la Consulta Externa, potenciant i millorant la qualitat de vida dels nostres pacients i de les seves famílies.
El desenvolupament de la tecnologia mèdica permet la millora de la qualitat assistencial i de la vida de les persones, però aquesta passió per guarir no ens faci oblidar el cuidar.
Dr. Antonio Callén Soto, Metge Adjunt al Servei de Neurologia i Olga González Lancho, responsable de comunicació del Parc Sanitari Sant Joan de Déu.
Consulteu aquí la presentació de la jornada.
Ens movem per les persones - Mirem al futur amb una mirada oberta
La Unió València, 333 baixos - 08009 Barcelona (Barcelona) Tel. 93 209 36 99