Conclusions

Conclusions

Malgrat el delicat moment actual, que posa en risc la supervivència de les organitzacions sanitàries i oculta les virtuts del model sanitari, després de realitzar els grups focals es conclou que els professionals tenen moltes coses a dir. Com a protagonistes del sistema, volen ser escoltats, ja que tenen propostes concretes de canvi i de racionalització dels recursos. De les seves demandes destaquen, entre altres, un nou model d'atenció més centrat en el pacient i la necessitat de disposar d'eines per treballar de manera més coordinada i conjunta (plataformes comunes, història clínica compartida, etc.) que els facilitin la feina assistencial. Són plenament conscients del fet que, per aconseguir transformar un model percebut encara amb les seves ineficiències, cal apostar per organitzar els recursos amb una visió plenament centrada en el pacient, reordenant a nivell de territori l'atenció de qualitat.

Com a resultat de l'experiència dels grups focals, realitzada amb metodologia qualitativa, se'n desprenen dades molt interessants que poden ser una bona oportunitat per descobrir eixos de creixement a les organitzacions del sistema sanitari. De manera molt resumida i com a conclusió, destaquen les següents propostes d'actuació fetes pels professionals:

  • És necessari fer coses diferents: determinar la proximitat dels serveis fins a un cert punt de complexitat, reunificar serveis en el territori i comunicar-se amb l'AP per oferir una atenció centrada en el pacient.
  • S'ha d'adquirir una visió més transversal basada en processos assistencials on es prestigiï el treball de la primària i es treballi conjuntament, elaborant guies compartides. A més, s'han de facilitar eines d'informació i comunicació i establir veritables objectius compartits entre els dos nivells assistencials, que no han de competir, sinó col·laborar.
  • Aquesta feina assistencial transversal ha de ser avaluada amb indicadors de procés i resultats, de manera que porti, com a conseqüència, a noves fórmules de reconeixement professional i de l'aportació dins de la institució.

Actuacions proposades

Posar en marxa la transformació cap a un model d'excel·lència veritablement centrat en el pacient no és un camí senzill. Hi ha dificultats a causa dels diferents interessos existents (motivats, en general, per la pervivència del model passiu, burocràtic, centrat en el professional). El moment actual reclama canvis profunds en el conjunt de les organitzacions i en cada territori. En aquest sentit, des de La Unió, fruit de l'inici d'aquest procés de diàleg amb els professionals, es proposen les actuacions següents:

  • Donar continuïtat al diàleg amb els professionals, ampliant-lo a tots els nivells assistencials i multidisciplinaris, per abordar les dificultats i, també, les oportunitats identificades en aquesta sessió amb els grups focals.
  • Complementar un abordatge qualitatiu amb grups focals o estudi Delphi, amb una metodologia quantitativa, per copsar l'estat d'opinió sobre mesures i propostes concretes, dirigida a tots els professionals de la sanitat catalana.
  • Elevar aquestes conclusions a l'Administració Sanitària, per proposar una anàlisi conjunta sobre les oportunitats de desenvolupament de les propostes aquí identificades.
  • Considerar les propostes aportades en el marc de la negociació col·lectiva.
  • Promoure amb els professionals espais de debat en innovació de serveis i processos, a partir del benchmarking de resultats i l'aprenentatge compartit.
  • Analitzar i desenvolupar un bon clima de treball en les organitzacions, que faciliti el compromís dels seus professionals.
  • Facilitar eines de borsa de treball a disposició i consulta dels professionals que possibilitin una adequada mobilitat laboral quan sigui necessari.
  • Proposar ofertes especialitzades de formació per al desenvolupament dels nous lideratges clínics en el marc de la integració de serveis centrada en el pacient.

Ens movem per les persones - Mirem al futur amb una mirada oberta

La Unió  València, 333 baixos - 08009 Barcelona (Barcelona)  Tel. 93 209 36 99
Creu de Sant JordiMemorial Josep trueta Web Mèdic Acreditat. Veure més
informacióDNV - Certificat del Sistema de Qualitat ISO9001Agenda 2030
Data última actualització: 21/02/2025