A continuació es recullen les aportacions més rellevants dels professionals mèdics sobre els quatre blocs temàtics en què es va organitzar el debat:
El model sanitari
- El model encara manté una alta fragmentació i escassa coordinació entre els diferents recursos (presenta ineficiències).
- Cal reformar aquest model, per centrar-lo en el pacient, atorgant un major protagonisme a l'atenció primària, amb la qual cal mantenir una relació propera i coordinada.
L'organització (clima, participació i implicació)
- En general, es percep un grau d'escolta dels professionals per part de les organitzacions.
- Cal superar la gravetat de la situació actual en els centres amb diàleg i implicació. S'han de buscar, juntament amb els professionals, fórmules imaginatives que evitin aplicar noves retallades sense criteri.
- És imprescindible una definició de la cartera de serveis de finançament públic, en la qual els professionals poden aportar criteris tècnics.
- És possible arribar a acords territorials entre professionals.
Lideratge i gestió clínica
- Els líders, avui, han de ser gestors, a part de clínics. Calen líders de processos i entendre que els hospitals estan al servei de la població en un territori.
- No són fàcils les renúncies per compartir i fusionar serveis, però hi ha experiències d'èxit.
- El líder ha d'oferir informació continuada i transparent, actuant amb compromís ètic, honestedat, empatia i ganes d'aportar.
La professió (competència i avaluació)
- Cal trobar sistemes de reconeixement i d'acompliment basats en models multi-organització, però a nivell territorial és necessari treballar amb les mateixes regles de joc.
- L'avaluació ha de tenir conseqüències. La figura del Cap de Servei ha de ser temporal, subjecta a avaluació periòdica i renovable.