L'informe elaborat per la Fundació TICSalut al juliol de 2008 recull les principals tendències de les TIC per al regulador, per al pacient, per al professional i per al gestor.
- Des del punt de vista del regulador: els sistemes sanitaris europeus aposten per la inversió en TIC. Aquesta inversió s'acompanya d'un increment en la utilització de les TIC per part dels professionals i dels usuaris.
- Des del punt de vista del pacient:
- Davant la lentitud en la implementació de models de gestió clínica electrònica i la voluntat dels pacients de gestionar la seva pròpia informació, els gran key players tecnològics comencen a oferir eines per a que els usuaris gestionin la seva informació a través dels Personal Health Records .
- Cada vegada hi ha més empreses que ofereixen serveis de salut de manera directa, les quals configuren un pas cap a la medicina personalitza.
- L'augment de malalties cròniques, la millora de la qualitat assistencial i el desenvolupament de canals de comunicació de les TIC basades en la monitorització, han afavorit l'aparició de nous abordatges en l'atenció sanitària.
- Des del punt de vista del professional:
- Internet ha passat a ser una eina de col·laboració on s'han generat comunitats de pràctica de pacients agrupats segons el tipus de malalties per compartir experiències i, per altra banda, de professionals per compartir coneixement i millorar així la pràctica clínica.
- A causa de l'augment constant de coneixement científic i l'actual dificultat per mantenir-lo actualitzat i incorporar-ho a la pràctica clínica, estan apareixent iniciatives TIC que permeten reduir aquest buit fent possible la consecució real de la Medicina Basada en l'Evidència (MBE).
- Cada vegada és més imprescindible el reconeixement de l'identitat dels professionals sanitaris en format digital i, per extensió, dels ciutadans.
- Des del punt de vista de la gestió, costos i finançament:
- La gestió del Departament de SI reflecteix organitzacions enfocades al funcionament de projectes multipart.
- La identificació que una part important de la despesa dels Departaments de SI de les organitzacions sanitàries es dedica a processos de suport i de manteniment porta a buscar fórmules per obtenir un major rendiment de la despesa TIC, tant pel que fa al tipus d'inversió com a la gestió que s'aplica.
- Les institucions sanitàries i de l'entorn de la salut comencen a crear estructures tant externes (spin offs ) com internes (departaments) per obtenir un rendiment dels recursos que es consumeixen en investigació, innovació i generació de coneixement afavorint així el nombre de patents registrades.