Joan Francesc Cánovas va basar la seva intervenció en un decàleg per a l'abordatge comunicatiu de situacions de crisi. Va començar la seva explicació afirmant que les crisis més enllà de la comunicació no es poder evitar i que l'únic que es pot fer és gestionar-les de la millor manera possible. També va afegir que cal tenir present que en situacions de crisi hi ha molt més soroll i més sensibilitat de l'habitual.
Cánovas també es va referir a què en situacions de crisi cal comunicar fent una segmentació de públics (mitjans de comunicació, institucions públiques, etc.). A continuació, va afirmar que els mitjans de comunicació creen bombolles mediàtiques, condicionants que incorporen factors com el catastrofisme, la visió negativa dels polítics, etc. i que es traslladen al conjunt de la població.
Així mateix, va considerar que la televisió dóna molt de relleu i que, per tant, és convenient aparèixer en aquest mitjà quan es gestiona una crisi. Així mateix, va indicar que la realitat es basa sobretot en percepcions i que els mitjans de comunicació actuen en determinats casos com a jutges de la societat, (avançant-se a decidir si algú és culpable o innocent.
Joan Francesc Cánovas va prosseguir afirmant que la marca inicial té molta força a l'hora d'encarar i deslliurar-se d'una crisi posant com exemple “la crisi dels cogombres”.
Tanmateix, va assenyalar que l'impacte és allò que atrau, el conflicte, les notícies que s'escapen de la normalitat.
Finalment, Cánovas va explicar que la comunicació efectiva és bàsicament emocional i que, per tant, quan un professional sent passió per allò que fa és quan és efectiu.
Joan Francesc Cánovas és periodista i consultor especialitzat en comunicació de crisi i formació de portaveus i professor associat de la Facultat de Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra.
Ens movem per les persones - Mirem al futur amb una mirada oberta
La Unió València, 333 baixos - 08009 Barcelona (Barcelona) Tel. 93 209 36 99