El pacient com a centre del sistema

El pacient com a centre del sistema

Mariana Rovira Mariana Rovira, directora assistencial de CRC Corporació Sanitària, va aportar una visió de la col·laboració publicoprivada a partir de l'experiència en aquest centre.

Amb relació als factors claus per dur a terme aquesta col·laboració va assenyalar, per exemple, el fet de maximitzar les capacitats, transferir riscos a qui els pot gestionar millor, oferir seguretat pressupostària o assegurar qualitat. Pel que fa a la transferència de riscos, Rovira va explicar que aquesta no és completa, malgrat que implica perdre part del control de gestió, fet que moltes vegades no accepta el sector públic. En canvi, va afegir que, a vegades, el sector privat agafa uns riscos molt elevats des del punt de vista de cost.

La directora assistencial de CRC Corporació Sanitària es va referir a la situació de crisi actual on ha calgut plantejar-se una revisió del sistema per tal d'aconseguir més recursos. En aquest sentit, va explicar que l'entorn legal de la sanitat catalana és favorable, ja que, des de l'any 1982, la LOSC avala el model mixt publicoprivat, i que, del 2012 en endavant, l'escenari serà de major estabilitat pressupostària amb un Pla de Salut ja dissenyat. Mariana Rovira també va fer menció a les principals preocupacions globals -les malalties cròniques, l'increment de les tecnologies, la crisi econòmica, la despesa farmacèutica o l'envelliment de la població-, i com a forces fonamentals dins el sector salut va apuntar la revolució assistencial, les reformes regulatòries i l'impacte de la nova ciència.

Com a reptes, la directora assistencial de CRC Corporació Sanitària va assenyalar que cal disposar de més recursos i d'una gestió eficient, una major implicació de la població i professionals, una medicina més personalitzada i una innovació més important.

Sobre la col·laboració publicoprivada en el sector del Diagnòstic per la Imatge, va explicar que comporta una gestió més eficient a un cost més baix dels serveis amb qualitat total i oferint una xarxa de coneixement.

Com a punts essencials de la col·laboració publicoprivada, Rovira es va referir a una major accessibilitat, resolució (resposta satisfactòria a les necessitats), coordinació (continuïtat entre diferents centres), eficiència i satisfacció (percepció per part dels usuaris amb relació a la qualitat).

Amb relació a la resolució, Mariana Rovira va argumentar que la teleradiologia no és només transmissió d'imatges i informació entre punts distants, sinó compartir coneixements i treballar en xarxa. Pel que fa a la coordinació, va afirmar que el model implantat, compartit entre el cap de servei i el gerent de centre, genera un gran valor en aprendre a compartir i optimitzar la xarxa sanitària. Sobre la satisfacció, va indicar que la percepció de la qualitat és molt variable segons si es tracta de pacients, mútues o metges.

Seguint amb els punts principals de la col·laboració publicoprivada, la directora assistencial de CRC Corporació Sanitària va fer referència al pla estratègic (perquè el projecte sigui viable a llarg termini), a la infinita demanda i recursos limitats, a la integració (de tots els sistemes amb la potenciació de les TIC) i a les càrregues de treball (valoració de què s'està fent). Finalment, va assenyalar l'equitat, la transparència i la qualitat, i el tracte, l'excel·lència i l'ètica com a propostes de millora.

Com a conclusió de la seva exposició, va afirmar que, tenint en compte que la salut és una prioritat social per bona part de la població, la col·laboració publicoprivada és una eina de treball molt important i, sobretot, en un escenari en el qual el pacient ha de ser el centre del sistema.

Podeu accedir a la presentació de Mariana Rovira, Direcció Assistencial de CRC Corporació Sanitària.

Ens movem per les persones - Mirem al futur amb una mirada oberta

La Unió  València, 333 baixos - 08009 Barcelona (Barcelona)  Tel. 93 209 36 99
Creu de Sant JordiMemorial Josep trueta Web Mèdic Acreditat. Veure més
informacióDNV - Certificat del Sistema de Qualitat ISO9001Agenda 2030
Data última actualització: 21/02/2025