Els aspectes ètics de la col·laboració publicoprivada

Els aspectes ètics de la col·laboració publicoprivada

grup 4 El grup va estar conduït per Martí Masferrer i Maite Esteve, membres de la Junta Directiva de La Unió, amb el suport d'Anna Riera, directora Assistencial, d'anàlisi sectorial i de participació. Hi van participar 40 directius. Relació d'assistents.

La reflexió inicial que es va proposar com a fil conductor de les aportacions del debat va ser la següent:

La realitat que avui ens interpel·la demana intervencions per canviar-la i exigeix un nivell de maduresa que ens permeti reflexionar, des d'una visió ètica, sobre els conflictes entre interessos i dels dilemes en els valors. La necessitat d'explorar vies de major eficiència i d'aprenentatge a través de la col·laboració i la cooperació és una exigència ètica, que no està exempta d'aquests riscos i conflictes. Us proposem una revisió des de la mirada de l'ètica per abordar problemàtiques com la generació de confiança i identificar aquells criteris ètics que podem incorporar en les experiències de col·laboració publicoprivada per augmentar la seva expectativa d'èxit.

El debat es va seguir a partir de tres preguntes:

  • Quins són els conflictes d'interessos i els valors que es posen en joc?
  • Com generar confiança en la col·laboració publicoprivada?
  • Quins criteris ètics hem d'incorporar quan es planteja una col·laboració?

En el cas d'aquest grup, es va focalitzar l'anàlisi dels aspectes ètics de la col·laboració publicoprivada en relació, exclusivament, a la prestació de serveis assistencials. Es van definir subàmbits d'anàlisi, sobre els quals es van identificar un conjunt de bones pràctiques que trobareu aquí de manera resumida. 

  • El conflicte per tipologia d'usuaris:
    • Document de desenvolupament de l'activitat privada en una institució pública basat en un codi ètic aprovat per l'empresa.
    • Optimitzar espais i recursos clínics entre la pública i la privada.
    • Separació horària d'activitat pública i privada.
  • La cartera de serveis:
    • Identificar una cartera de serveis complementària fora de la cartera de serveis pública en la xarxa concertada.
    • Oferir serveis no inclosos en la cartera pública i que els resultats econòmics i de recursos aconseguits reverteixin en la societat, i per tant, en l'activitat de servei públic i potenciar els professionals propis.
    • Fomentar la innovació i la recerca perquè reverteixi en la millora de l'atenció al malalt.
  • L'externalització assistencial:
    • Gestió integral de la salut d'una població de referència, amb visió transversal i integrativa.
    • Externalització dels serveis que millorin l'assistència.
    • Sistemes de comunicació i de transmissió de la informació ben estructurats i que permetin compartir coneixement i facilitar les decisions.
  • Externalització de serveis de suport sanitari:
    • Creació d'empreses especialitzades en la gestió integral de tots els serveis de suport necessaris pel funcionament òptim de les unitats assistencials, amb visió de servei.

Les principals conclusions del grup són aquestes:

  • En la col·laboració publicoprivada, els principals valors que es posen en joc són la confiança, la transparència i l'eficiència per a garantir l'accessibilitat, millorar la sostenibilitat del sistema i mantenir la qualitat evitant el conflicte entre l'interès públic i el benefici privat.
  • Cal avançar en una col·laboració publicoprivada del sector empresarial i de l'administració pública per tal d'assolir un model de gestió i de govern que pugui utilitzar els millors instruments de gestió de cada àmbit premiant els resultats i generant confiança.
  • La col·laboració publicoprivada requereix transparència, una bona definició de la cartera pública i privada de serveis i compartir informació, establint un codi de conducta i regulació acceptat per ambdues parts, en el qual es determinin clarament les actuacions que es consideren bones pràctiques i les que no, i que en els objectius de cada institució hi siguin incloses aquestes pràctiques.
  • Una xarxa d'entitats pública i privada cooperativa en el territori permet millorar l'eficiència en la prestació de serveis en el ben entès que les condicions abans esmentades es duguin a terme.

Podeu accedir a la reflexió completa del Grup 4.

Ens movem per les persones - Mirem al futur amb una mirada oberta

La Unió  València, 333 baixos - 08009 Barcelona (Barcelona)  Tel. 93 209 36 99
Creu de Sant JordiMemorial Josep trueta Web Mèdic Acreditat. Veure més
informacióDNV - Certificat del Sistema de Qualitat ISO9001Agenda 2030
Data última actualització: 21/02/2025