L'equip d'infermeria de la xarxa assistencial de Manresa ha promogut dos projectes que han impactat en la responsabilitat i seguretat de l'atenció
La Fundació Althaia de Manresa segueix avançant en la professionalització de les cures i en la digitalització de diferents processos assistencials. En els darrers projectes, liderats per l'equip d'infermeria, s'ha primat la responsabilitat i la seguretat cap al pacient per implementar la figura de la infermera referent i el projecte d'informatització de les cures.
El primer projecte comença el 2008 amb la introducció dels canvis necessaris en l'organització de les cures perquè la infermera assumeixi més responsabilitats individuals, sobretot en les unitats d'hospitalització, on els torns i la mobilitat dels equips fan que es dilueixin. El nou sistema de treball permet que la infermera referent, amb una visió global, coordini tot el procés d'atenció, i alhora que el pacient la pugui identificar fàcilment.
En detall, els canvis introduïts comporten que la infermera referent es responsabilitzi de la gestió del pla de treball dels pacients que té assignats i garanteixi la continuïtat de les cures entre els professionals de la mateixa unitat, entre diferents unitats/especialitats i entre diferents nivells assistencials. A més de coordinar el procés, gestiona, transmet i registra la informació que es genera entre els diferents professionals implicats.
El rol entre la referent, que realitza el seu torn de treball de forma continuada (matí o tarda), i la infermera col·laboradora, que garanteix l'assistència en absència de la referent, queda diferenciat. De fet, el rol de la infermera referent ha canviat i les professionals ho agraeixen, ja que manifesten sentir-se reconegudes pel pacient i la família.
En els resultats obtinguts s'observa una gestió més eficient de l'alta hospitalària, sobretot, per a una millor coordinació entre l'atenció especialitzada i la primària. A més, es detecten més bons resultats en els indicadors de seguretat i qualitat anuals, on destaquen una disminució de les úlceres per pressió i de les caigudes accidentals hospitalàries.
En paral·lel al projecte de la infermera referent, a partir del 2010, Althaia comença la informatització del procés d'atenció d'infermeria amb el suport del programa Gacela. El nou sistema suposa la introducció d'importants canvis que han impactat positivament en l'organització del treball de l'equip d'infermeria i en la seguretat dels pacients.
Aquesta informatització ha anat vinculada a la implementació d'un carro de cures, també digital, per a cada infermera de les unitats d'hospitalització. Gràcies a la connexió WI-FI, cada una d'aquestes professionals pot consultar la història clínica del malalt a peu de llit, la qual cosa facilita la planificació i possibilita que les dades –signes, símptomes i incidències- siguin bolcades a la història clínica allà on es realitza l'acció. Entre altres millores, també hi ha el bolcatge automàtic de les variables de la història clínica des dels monitors de constants i la gravació automàtica, tres cops al dia, d'un arxiu de contingències en un dels ordinadors de cada unitat.
El nou sistema de treball s'ha implantat fent-lo compatible amb el programa informàtic mèdic i amb el seguiment d'un acurat programa formatiu.
Els següents enllaços permeten ampliar la informació d'aquests projectes:
Article: Enfermera referente, un proyecto motivador para el profesional y de satisfacción para el cliente .
Reportatge: El projecte Gacela: del paper a la pantalla tàctil .
Teresa Segarra, responsable de la gestió assistencial i la metodologia de cures de la Direcció d'Infermeria d'Althaia.
Ens movem per les persones - Mirem al futur amb una mirada oberta
La Unió València, 333 baixos - 08009 Barcelona (Barcelona) Tel. 93 209 36 99