Jaime Silos, director de Desenvolupament Corporatiu i de l'estudi de l'Informe Forética, va dur a terme la segona presentació de la sessió, centrada en explicar quin és el punt de vista que empreses i ciutadans tenen de la RSE. El directiu de Forética va presentar l'Informe 2011 sobre l'evolució de la RSE a l'estat espanyol, que ha posat de manifest que la crisi afecta a la Responsabilitat Social Empresarial, que el consum responsable ha caigut i que les PIMES han vist afectades les seves accions de RSE a causa de les dificultats econòmiques. Malgrat això, l'informe conclou que, tot i que la RSE s'ha vist afectada per l'entorn, s'ha superat com a corrent convertint-se en una tendència.
Silos va presentar algunes dades concretes, com que 6 de cada 10 empreses de l'Estat saben què és la RSC o que el 15% de les empreses espanyoles tenen formalitzada l'estratègia de RSC i que, en la majoria de casos, es formula des del Consell d'Administració o des de la Direcció General. Segons va explicar, cal tenir molt en compte que hi ha diferències en funció del tipus d'empresa, ja que hi ha destacades variacions en els resultats de l'informe depenent de si les empreses són grans i mitjanes o petites. Per exemple, segons les dades de l'informe, pel que fa a les empreses que han abandonat les seves activitats a causa de la crisi, un 3,12% de les mitjanes i grans empreses ho ha fet de manera definitiva i, en el cas de les petites empreses, aquest percentatge augmenta fins el 17,9%. Un dels aspectes que també va destacar el director de Desenvolupament Corporatiu i de l'estudi de l'Informe Forética és que els processos verticals dominen la gestió d'accions, mostrant deficiències en la transversalitat de la RSE.
Pel que fa a la visió dels ciutadans, l'informe assegura que un 50% n'ha sentit a parlar. A més, tal com va informar Jaime Silos, s'ha incrementat el percentatge de ciutadans que tenen en compte aspectes de RSC per valorar una empresa. Segons les dades del treball, un 45% dels ciutadans opina que ha deixat de comprar un producte perquè una empresa no era socialment responsable.
Finalment, Silos va concretar les principals conclusions de l'Informe Forètica, segons les quals s'ha incrementat la notorietat i la nitidesa de la RSE tant en empreses com entre els consumidors; la RSE avança però encara predominen els processos verticlas davant dels transversals; la petita i mitjana empresa es desvincula del fenomen de la RSE; empreses i ciutadans adapten la seva Responsabilitat Social al context de crisi; el ciutadà no percep millores malgrat la conjuntura i, finalment, la RSE supera el test d'estrès.
L'Informe 2011 sobre l'evolució de la RSE a Espanya, realitzat per Forètica –una xarxa global d'organitzacions i professionals implicats en el desenvolupament de la Responsabilitat Social que aglutina a més de 200 socis– es pot consultar íntegrament aquí.
Podeu consultar la presentació de Jaime Silos.
Ens movem per les persones - Mirem al futur amb una mirada oberta
La Unió València, 333 baixos - 08009 Barcelona (Barcelona) Tel. 93 209 36 99