Millora de la qualitat i disminució de malbarataments

Millora de la qualitat i disminució de malbarataments

El Consorci Sanitari Integral, ens públic, aposta per donar una resposta de qualitat a les demandes sanitàries i socials de la seva població de referència. Això implica que l'Atenció Primària estigui oberta als usuaris, i ha comportat un esforç per apropar i coordinar aquesta a la resta de nivells assistencials (atenció hospitalària, sociosanitària) per tal de donar una cobertura integral i integrada de les seves necessitats.

Aquesta visió del Consorci es tradueix en un projecte d'Autonomia en la Gestió de la Qualitat dels Professionals d'Atenció Primària que recull els següents objectius:

  • Assolir un creixement significatiu en les millores rellevants en qualitat. Identificar la relació entre els resultats clau (assistencials, econòmics, de prestigi) i la utilització dels recursos en l'organització mitjançant la implementació de la millora de la qualitat.

  • Caminar per eliminar qualsevol “despesa de la No qualitat”: ser eficients i sostenibles, amb capacitat d'adaptació en una època econòmica adversa.

  • Assegurar un model assistencial “pacient-centrat”: el contínuum assistencial i l'atenció integral mitjançant la millora contínua en els Processos Clau Assistencials i No assistencials, així com implementar els Plans d'Atenció Integrada als usuaris.

  • Augmentar la implicació i satisfacció dels professionals. “Lideratge operatiu”.

  • Assolir més satisfacció per part dels clients externs al gaudir d'una millor qualitat en els serveis sanitaris i socials. Ser una empresa modèlica.

Per aconseguir un veritable lideratge operatiu, es va establir un requisit previ, hi havia d'haver un lideratge ètic a tots els nivells de la organització basat en els valors corporatius compartits del CSI. A partir d'aquí, es va engegar el projecte de GESTIÓ PARTICIPATIVA PROFESSIONAL. Aquesta gestió permet una autonomia de les Direccions de cada CAP del Consorci en la gestió dels àmbits (Partida pressupostària Recursos Humans, de Farmàcia, de Productes Intermitjos, Partida pressupostària Compres materials, Partida plus qualitat: Índex Sintètic (indicadors clínics consensuats barem mínim per accedir un 65% DPOs).

Els projectes derivats de la Millora de la Qualitat des del 2008 fins a l'actualitat han estat:

  • PLANS ESTRATÈGICS TRANSVERSALS.

  • PROCESSOS CLAU ASSISTENCIALS TRANSVERSALS. Assegurar el contínuum assistencial mitjançant els PLANS d' ATENCIÓ INTEGRADA entre AP- H en ( Vies MPOC, ICC, AVC, fractura fèmur, guia HTA, DM).

  • PROCESSOS CLAU D'ATENCIÓ ALS CENTRES PRIMÀRIA. Revisió de tota la fitxa del procés d'atenció als usuaris des del moment de la demanda fins que s'acaba l'atenció total. Pretén l'assegurament d'una atenció que s'adapta àgilment a les necessitats poblacionals i del CSI (procés d'atenció al centre patologia aguda, procés d'atenció a l'emergència, procés d'atenció al centre patologia crònica, procés d'atenció al centre de promoció i prevenció salut, procés d'atenció tràmits administratius, procés d'atenció domiciliaria).

  • PROJECTE D'ACCESSIBILITAT: Millora de la resolució en la demanda aguda amb disminució de la freqüentació de les VE al nivell hospitalari (complexitat 4-5). S'incorpora la infermera com a agent de salut davant la demanda aguda. Resolució 60%. Es faciliten proves complementàries (anàlisis i radiologies urgents) amb demora pel resultat i acte final de la visita inferior a 2 hores.

  • GUIES TERAPÈUTIQUES COMPARTIDES ATENCIÓ PRIMÀRIA- HOSPITALS: Gastroprotector, Diabetis, HTA, ICC, MPOC, Adequació Estatines prevenció 1ª i 2ª, Adequació ús analgèsics segons escala dolor.

Cal destacar la metodologia d'anàlisi emprada per aquests projectes que han comptat amb el suport de la UNITAT FUNCIONAL DE QUALITAT amb la utilització d'una metodologia innovadora dins l'entorn sanitari com és el MÈTODE LEANHEALTH CARE. També, altres metodologies com l'EFQM, i la Unitat de SEGUERETAT DEL PACIENT del CSI aplicada a l'àmbit de Primària.

Els Objectius lligats al projecte d'autogestió de la millora de la qualitat en el CSI són:

  • Objectius lligats a la consecució dels objectius assistencials pactats amb Catsalut.

  • Objectius processos assistencials transversals i clau marcats pel CSI.

  • Responsabilització de l'acompliment del pressupost assignat per tots els costos traspassats.

  • Satisfacció en l'assistència. Reclamacions per disminució del valor afegit marcat pel pacient en l'acte assistencial.

  • Demores assistencials inferiors a 48h per CP en el 80% dels audits.

  • Index sintètic: retribució variable.

Com a conclusió d'aquesta millora de la qualitat, s'ha produït una disminució de malbarataments comportant una reinversió en els mateixos equips de professionals (ex. Formació, equipament, retribució econòmica variable segons qualitat). S'han assolit unes fites clíniques qualitatives d'acord i consensuades amb els líders operatius; s'ha assumit tota la responsabilitat de la gestió de tots els costos per a les diferents Direccions dels CAPs del CSI; els professionals estan satisfets i beneficiats dels resultats de la millora de la qualitat i la reducció dels malbarataments; existeixen millores en la satisfacció dels clients: l'accessibilitat als usuaris dins de la jornada laboral ja existent, mitjançant eines de diagnòstic que permeten ser més resolutiu, una coordinació integrada i integral del pacient, una disminució de urgències hospitalàries innecessàries, etc.

Susana Pérez, Directora de l'Àrea Bàsica de gaudí, CSI.

Consulteu aquí la presentació de la jornada.

Ens movem per les persones - Mirem al futur amb una mirada oberta

La Unió  València, 333 baixos - 08009 Barcelona (Barcelona)  Tel. 93 209 36 99
Creu de Sant JordiMemorial Josep trueta Web Mèdic Acreditat. Veure més
informacióDNV - Certificat del Sistema de Qualitat ISO9001Agenda 2030
Data última actualització: 21/02/2025