El grup SAGESSA és el degà en la gestió de serveis d'Atenció Primària a Catalunya, ja que va ser la primera empresa que va gestionar un equip d'APS fora de l'ICS, amb la posada en marxa de l'ABS Vandellòs-Hospitalet de l'Infant el dia 2 de desembre de 1991.
En aquell moment, l'experiència en la gestió de serveis sanitaris de Grup era únicament en l'àmbit de l'atenció hospitalària i, per tant, s'obria una gran oportunitat d'implantar un nou model que permetés ser capdavanter en la prestació de serveis d'atenció primària de qualitat i oferís oportunitats de creixement futur en aquest àmbit.
Aquest model es basava en 5 eixos fonamentals: accessibilitat per al ciutadà, nous serveis, innovació, orientació a resultats i autonomia de gestió per part de l'equip d'atenció primària.
En aquests cinc eixos se segueix basant el model actual aplicat a les cinc ABS que es gestionen: Vandellòs-Hospitalet de l'Infant, Riudoms, Cambrils, la Selva del Camp i Reus V, totes situades al Baix Camp i amb una població aproximada de 80.000 habitants.
Pel que fa a l'autonomia de gestió, pel grup Sagessa, l'autonomia ha de servir per aconseguir l'autoresponsabilització de tot l'equip per tal que això generi més resultats de salut, de satisfacció dels usuaris, així com dels professionals i del grup.
Aquesta autoresponsabilització afecta tant el cap de l'ABS com els professionals:
El cap de l'ABS és el responsable màxim del centre, el representant de l'empresa davant el client intern, l'extern, el CatSalut i l'ajuntament. És el responsable de les activitats de formació, avaluació de competències i de la fixació dels objectius individuals (DPO). Aquest participa en la confecció del pressupost anual i el pla d'inversions, té accés als quadres de comandament per fer el seguiment dels objectius, participa en la selecció de tot el personal de l'ABS, té objectius de gestió individuals i també realitza activitat assistencial.
L'autoresponsabilització dels professionals recau en la gestió per processos. Cada professional és responsable o coresponsable d'un procés del seu centre i ha de vetllar perquè la part documental estigui actualitzada, pel seguiment dels indicadors, ha de fer el DAFO anual i proposar les accions de millora.
Aquest model de gestió exigeix que els professionals tinguin tota la informació necessària, i això s'aconsegueix en les sessions de “gestió clínica” mensuals.
Per tal que aquest model estigui en tot moment actualitzat, s'ha incorporat la intercomunicació dels sistemes d'informació (APS-Hospital), la gestió dels centres d'atenció a les persones integral (CAPI) que es refereix a que en un mateix edifici es duguin a terme de manera coordinada i integrada, la prestació de serveis d'APS, d'acolliment residencial i de centre de dia. Una altra experiència és la gestió de l'Hospital Lleuger de Cambrils, que és un hospital gestionat per l'APS i que dóna suport a l'APS. I per últim, la incorporació del Pla d'innovació, que se centra en tres àmbits: competència i capacitat resolutiva de l'APS, consultoria/coordinació assistencial i serveis comunitaris integrats a la comunitat.
Lluís Colomés, Gerent de l'Àrea de Panificació Estratègica del Grup SAGESSA.
Consulteu aquí la presentació de la jornada.
Ens movem per les persones - Mirem al futur amb una mirada oberta
La Unió València, 333 baixos - 08009 Barcelona (Barcelona) Tel. 93 209 36 99