Avui en dia, pacients, consumidors, afiliats, etc. exigeixen a qualsevol tipus d'organització un lideratge ètic i un comportament corporatiu de màxima qualitat. L'alta direcció té el repte de preservar i d'incentivar aquest tipus d'actuacions. Les relacions que s'estableixen en el si de la pròpia organització, amb els agents amb qui col·labora i amb la societat, condicionen la seva reputació.
La interacció amb l'organització es basa en una oferta tangible o en la creació de valor, però també en el respecte a les creences dels diferents públics. Com un efecte mirall, aquesta interacció es transforma en percepció i la imatge resultant desemboca en confiança, que pot arribar a ser mesurada en grau de satisfacció.
Perquè tot això esdevingui realitat a les organitzacions, hi ha una peça essencial que ha de funcionar com un engranatge: la comunicació. Aquesta disciplina és fonamental per alinear els objectius de la direcció i de l'organització, difondre els valors i la cultura d'empresa i projectar una imatge. També és fonamental per fer arribar un missatge, un relat entenedor, i aconseguir que els diferents públics l'entenguin en el sentit que ha estat creat.
Habitualment, qui assumeix aquestes funcions és el director de comunicació (dircom), qui s'ocupa de la política de comunicació corporativa així com de vetllar per l'increment d'actius intangibles (notorietat, marca, imatge i reputació corporatives).
Una bona política de comunicació permet que els públics s'identifiquin amb una marca, un producte, una idea, etc. i valorin els beneficis de fer-hi confiança més enllà de conèixer-los.
En un món cada vegada més global, més connectat, més canviant i més competitiu, la ciutadania és més exigent respecte al rol de les organitzacions. Des de la transparència i la coherència, la comunicació i, en especial, la figura del dircom, és bàsica per contribuir a que la identitat projectada i la imatge percebuda siguin dues cares de la mateixa moneda: una organització que transmet confiança.
Per aquest motiu, us convidem a llegir El Decàleg DIRCOM. 10 preguntes i 10 respostes sobre la funció de Direcció de la Comunicació, presentat per Kathy Matilla, vocal president de DIRCOM Catalunya, en el marc de l'últim Plenari de Comunicació de La Unió.