La Sindicatura de Comptes, a l'Informe 29/2016, relatiu a l'Hospital Clínic i Provincial de Barcelona, exercicis 2010, 2011 i 2012, Resolució 21/X del Parlament, ha qüestionat la figura jurídica de Barnaclínic, SA i la seva habilitació legal per portar a terme l'activitat que realitza.
Efectivament, en aquest informe, l'objecte del qual és la “fiscalització de regularitat de l'Hospital Clínic, exercicis 2010, 2011 i 2012, i de Barnaclínic, SA, exercici 2012, que inclou la revisió dels comptes anuals, de la contractació i de les despeses de personal d'ambdues entitats en els períodes assenyalats”, la Sindicatura manifesta el següent (pàg. 112-113):
Prestació d'assistència sanitària privada per un centre del sector públic.
El model sanitari actual només preveu la possibilitat que els centres privats col·laborin en la prestació pública de l'assistència sanitària, però no que centres públics gestionin, exclusivament, prestacions d'assistència sanitària privada. Per tant, l'activitat realitzada per Barnaclínic, centre 100% públic, d'assistència sanitària privada amb mitjans i personal públics, no troba empara en la normativa legal.
Aquesta manca de marc jurídic per a la prestació del servei assistencial també es posa de manifest quan s'intenta aplicar la legislació sectorial a les especificitats de Barnaclínic, en tant que és una entitat del sector públic.
Barnaclínic no pot ser considerada mitjà propi de l'HCPB, com consta en el conveni del 4 de març del 2011, atès que no compleix el primer dels requisits per ser considerada –realitzar la part essencial de la seva activitat per a l'HCPB– ja que l'activitat que fa és privada i desvinculada de l'assistència sanitària pública.
Aquest és el nucli del que ha transcendit de l'Informe de la Sindicatura de Comptes. El temps ha volgut que s'hagi produït una coincidència entre la difusió d'aquest informe i la Sentència dictada per la Sala 15a de l'Audiència Provincial de Barcelona al recurs d'apel·lació interposat per ACES contra la sentencia dictada pel Jutjat de lo Mercantil 7 de Barcelona que desestimava la demanda interposada per la referida associació contra l'Hospital Clínic i Provincial de Barcelona i Barnaclínic, SA per presumpte competència deslleial.
L'esmentada sentència en el seu Fonament de Dret Quart (Sobre la naturaleza de la relación existente entre Hospital Clínic y Barnaclínic) analitza aquesta qüestió, i després d'una llarga composició de lloc, exposa el seu posicionament (paràgraf 43) de forma contundentment contrària a la que exposa la Sindicatura de Comptes en el seu informe:
La sentència es manifesta en aquests termes literals:
43. Haciendo aplicación en el caso de los principios que resultan de esa regulación estimamos que:
Aquesta sentencia hauria de resoldre el debat, almenys fins que no n'hi hagi una de rang superior que en desautoritzi el seu criteri.
Debat que no es veu gens afavorit quan organismes que tenen com a funció principal examinar els comptes dels ingressos i les despeses del sector públic de Catalunya a l'efecte de determinar la seva fiabilitat, així com la regularitat, legalitat i eficàcia de les operacions realitzades, opten (o potser millor dir s'atreveixen) a transitar per terrenys que no els són propis i sobre els quals la seva expertesa no és l'esperada (com el cas que acabem de veure). Cal no oblidar que la Sindicatura de comptes tramet tots els seus informes al Parlament de Catalunya i, per tant, el que aquests informes diuen té moltes probabilitats d'esdevenir un instrument de la brega política, la qual cosa exigeix un plus de rigor addicional.
En darrer terme, seria desitjable que, a qui per dues vegades els tribunals li han negat la raó, no segueixi usant els arguments fallits de la Sindicatura per fer demandes públiques que la Justícia li ha negat.