‘Històries amb pell’ i ‘gallina de pell’

‘Històries amb pell’ i ‘gallina de pell’
31/07/2017
Cristina Aragüés, directora de Comunicació de La Unió

Al plenari de comunicació corporativa i periodisme després de Twitter que es va fer el passat 13 de juliol, el director de RAC 1, Eduard Pujol, animava els directors de comunicació de les entitats associades a explicar històries amb pell; Georgina Ferri, sotsdirectora de l'Ara, deia que entre els continguts que més interessen hi ha els vinculats a la salut, en concret, amb el càncer i l'alimentació saludable; Albert Sáez, sotsdirector d'El Periódico, assenyalava que la confiança en les organitzacions va a l'alça i Toni Piqué, cap de projectes d'El Nacional.cat, animava l'auditori a crear continguts propis.

Ara, el que ens agrada és que ens expliquin la informació a través d'històries personals, en canvi, fa uns anys la tendència, en periodisme, era explicar-ho tot a partir de l'estadística. La conjunció tecnologia prêt-a-porter i la distorsió entre intimitat i el que fem públic fa que aflorin multitud d'històries. Qualsevol amb un mòbil a la mà pot narrar o ser protagonista d'una història viral i tots, en un moment donat, som susceptibles de convertir-nos en periodistes-ciutadans.

És evident que en l'àmbit sanitari i social les històries personals tenen molta força i comunicativament funcionen molt bé. En canvi, aquesta força comença a diluir-se quan volem abordar aspectes de gestió o de política sanitària, segurament perquè aquests temes no generen tanta empatia com el primer i perquè la informació és especialitzada i, sovint, molt tècnica.

La gestió no té l'emoció pròpia de les històries personals però, d'alguna manera, hem de començar a posar-hi sal. I explicar-se amb gràcia no vol dir caure en la simplificació i, ja que hi som, en la demagògia, si convé. Les explicacions poden ser senzilles però rigoroses.

Si parlem de vivències personals, em permetreu que us expliqui una de pròpia. El primer panorama del sistema sanitari me'l va pintar la meva mare quan feia EGB per entretenir-me de camí al metge. De l'explicació infantil, la gran conclusió era que érem uns afortunats i que gràcies als impostos de tots, independentment de l'economia de cadascú, gaudíem d'un sistema sanitari molt bo. Ara, ja de gran, sempre penso en aquesta anècdota quan, després d'un argumentari tècnic sobre el sistema sanitari del nostre país, la conclusió és que funciona raonablement bé i que ens hauríem de sentir orgullosos com quan els anglesos van mostrar el National Health Service al món durant la presentació dels jocs olímpics, tal com deia l'expresident de La Unió, Manel Jovells.

Davant els tires i afluixes partidistes i la dificultat del tema, ens hauríem d'esforçar en apel·lar com a sector a la consciència col·lectiva i intentar posar una mica de gallina de pell, com deia el Cruyff. Potser així, com a consumidors d'informació i com a ciutadans, pararem més atenció a la informació i actuarem en conseqüència.

 

Podeu ampliar la informació sobre el Plenari de comunicació fent clic aquí.


1 Comentaris
Comentaris
Comparteixo les teves reflexions però trobo una mica difícil posar sal a les explicacions sobre aspectes de la gestió sanitària, sovint complexes i amb molts matisos. En aquest món experiencial que vivim les històries estan molt bé i són molt útils. El problema ve quan es vol homogeneïtzar i aplicar la mateixa pràctica periodística a tot, i quan es força la creació d'històries perquè és que el toca, perquè està de moda, perquè sinó no t'ho compra ningú.
Mirarem de ser creatius, sí. Però no perdem de vista que la base de la comunicació és el rigor, i encara que no té perquè està renyit amb una bona història, correm el risc que les demandes de l'audiència ens obliguin a ser més laxes o, directament, a obviar debats molt interessants per la nostra societat simplement perquè no van acompanyats d'una història amb pell.
12/10/2017
Ilu González

Deixa el teu comentari
Notificació via correu electrònic dels nous comentaris
Moderació de comentaris. Us informem que els comentaris són prèviament revisats en horari laboral abans de ser publicats. La Unió es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg o  que no s'ajustin al tema de debat. 
La Unió
València, 333 baixos
08009 Barcelona (Barcelona)
Tel 93 209 36 99
uchuch.cat
Creu de Sant JordiMemorial Josep trueta Web Mèdic Acreditat. Veure més
informacióDNV - Certificat del Sistema de Qualitat ISO9001Agenda 2030
Data última actualització: 22/11/2024