Des de La Unió observem amb especial interès la recent constituïda Comissió Tècnica en Matèria de Documentació Clínica, creada per l'Ordre SLT/108/2013 del Departament de Salut i liderada per l'Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya. El treball d'aquesta comissió -que resulta del mandat contingut a la disposició final primera de la Llei 16/2010, del 3 de juny, de modificació de la Llei 21/2000, del 29 de desembre, sobre els drets d'informació, concernent la salut, l'autonomia del pacient i la documentació clínica- afectarà les actuacions en arxiu i gestió de la documentació clínica i, també, les polítiques de protecció de dades que apliquen les organitzacions sanitàries, camp en el qual La Unió, des del Codi Tipus de Protecció de Dades de Salut, és un agent principal.
La funció d'aquesta Comissió és establir criteris homogenis respecte a temes com la custòdia, la conservació, l'esporgada i la destrucció de la documentació clínica, l'accés a les dades de salut i el seu intercanvi, els procediments i els mètodes de translació de la informació de les històries clíniques del suport original a un altre suport –digital o no- i, també, la seva interoperabilitat, així com l'assessorament en el camp de la gestió de la documentació clínica.
Aspectes com els criteris que han de presidir la definició dels perfils d'accés dels diferents tipus de treballadors a la informació clínica o els criteris que dotin l'escanneig o la digitalització de la documentació clínica en suport paper i l'eventual possibilitat de destrucció del paper digitalitzat, i altres aspectes rellevants, poden comptar, a partir dels treballs de la Comissió, amb un marc regulador fins ara inexistent.
Els treballs de la Comissió, en la qual hi participa La Unió, més enllà de fixar protocols i recomanacions, han de permetre establir directrius que el Departament de Salut converteixi en normativa o que el CatSalut reculli en instruccions per a les entitats del SISCAT. Si entre tots aconseguim aquest objectiu, disposarem de més robustesa normativa que doti de seguretat jurídica el comportament de les entitats sanitàries, que en no poques ocasions es veuen penalitzades per les Agències de control en matèria de Protecció de Dades, precisament per desplegar una activitat en un marc mancat de regulació sectorial eficient.