En el marc d'una visió holística de les organitzacions, l'experiència del professional i del pacient són claus per avançar cap a una millor assistència i un abordatge integral de la persona. Aquesta és precisament una de les principals línies del projecte +Futur de la Unió, amb el qual totes les entitats associades ens sentim compromeses.
Aquesta experiència del professional i del pacient suposa passar d'un model d'atenció assistencial centrat en la patologia a un model que incentiva els valors de la persona i que promou la participació del pacient en la presa de decisions fomentant la corresponsabilització. Alhora que també prima l'autonomia del professional i posa el focus en la gestió clínica.
En el context actual i dins les organitzacions, aquest tàndem professional-pacient ens col·loca davant de nous reptes com ara el fet que els professionals disposin d'una actualització permanent dels coneixements o estiguin al cas dels avenços científics més determinants. El professional es troba davant d'un nou ventall de possibilitats professionals, de canvis de rols i de gestió d'equips. Per la seva banda, cal garantir que els pacients, cada vegada més exigents, disposin d'una adequada i suficient informació per gestionar el seu procés i puguin exercir el seu dret a escollir centre, servei i professional a partir d'una decisió fonamentada.
Professionals, directius, pacients, entorn, comunitat, tots estem implicats en una conversa comuna que ens mou a millorar l'atenció sanitària de més de 7,5 milions persones en el cas de Catalunya.
En aquest canvi de paradigma, des del sector d'activitat privada sanitària i social, podem aportar bones pràctiques d'innovació avaluades que contribueixin a millorar la pedalada del tàndem professional-pacient en benefici d'una millor atenció per a tothom, independentment de la titularitat del centre perquè al treballar en xarxa els resultats de les organitzacions es potencien. En aquest sentit, advoquem per la innovació responsable, que en el nostre àmbit està directament vinculada a la transformació digital i, que actualment, té molt a veure amb tecnologies específiques de consulta, monitorització o seguiment a distància que aporten més qualitat i seguretat pel pacient i més eficiència pel sistema.
En aquesta línia, disposem de resultats de països del nostre entorn com el Regne Unit que demostren que l'ús d'aquest tipus de les TIC en pacients amb diabetis, insuficiència cardíaca o EPOC poden arribar a una reducció en taxes de mortalitat del 45%, una disminució del 15% en visites a urgències i una reducció del 8% del cost per pacient.
El compromís i l'empenta de la societat civil catalana han estat bàsiques per construir un sistema sanitari avalat pels resultats del qual ens podem sentir ben orgullosos i honestament creiem que la seva implicació serà clau per moure'ns junts cap a un millor sistema sanitari de futur per a tothom.
III Jornada del Consell de Sector d'Activitat Privada