El passat 11 de febrer, vaig tenir l'honor comparèixer al Parlament de Catalunya en representació de tota l'Entitat i a petició de la Comissió d'Economia i Hisenda, davant la Ponència que ha d'elaborar l'informe sobre el Projecte de llei de contractes de serveis a les persones.
Creiem sincerament que es tracta d'una bona iniciativa legislativa que ha de permetre preservar la qualitat i accessibilitat dels ciutadans a uns serveis sanitaris i socials de qualitat, amb unes entitats i professionals arrelats al territori i compromesos amb les polítiques públiques.
Aquest compromís ve de lluny i és el resultat del compromís de la societat civil catalana amb les polítiques públiques (fundacions, ordes religiosos, associacions, mútues, petites i mitjanes empreses, professionals agrupats en múltiples formules jurídiques) aportant patrimonis, infraestructures i equipaments, coneixements i professionals, gestió personalitzada, i capacitat de recerca i innovació a la prestació de serveis de cobertura pública. Aquest model està avalat per resultats i és apreciat per la població com mostren les enquestes periòdiques.
Aquest model serà de futur si preserva i aposta pels resultats, i, si està vinculat fortament a la idea de qualitat, de proximitat, i d'accessibilitat, amb continuïtat i l'estabilitat. Un model de contractació pública regit pel principi del millor preu i obert a operadors aliens o capital especulatiu pensem que no és la resposta. Aquest projecte de llei permet introduir elements de compromís social i de qualitat de les entitats en els processos de licitació sense discriminar per titularitats, com recull la directiva europea.
La normativa neix des del consens, i precisament per a continuar avançant en plantejaments inclusius creiem que no és el moment per forçar la reserva de contractes o restringir licitacions a favor d'una tipificació d'empreses, “d'empreses d'economia social o empreses socials”, quan a Catalunya encara no està regulada la interpretació jurídica que es farà dels valors europeus de l'Economia Social.
Si centrem l'atenció en la naturalesa jurídica o conceptual de les entitats i no en els requeriments de qualitat i compromís social i, sobretot en els resultats del servei públic, podem obrir un procés estètic d'adaptació jurídica de les entitats que necessàriament no revertirà en uns millors resultats de servei i retorn social i a més, no s'ajustarà a la directiva europea.
La Unió sempre ha apostat per una xarxa estable de serveis basada en la concertació amb entitats públiques i privades, compromeses amb les polítiques públiques de salut i social, de gestió professionalitzada i orientada a resultats. I entenem que l'esperit de la directiva europea, d'aquest projecte de llei i dels darrers informes de la Generalitat de Catalunya sobre la consideració de mitjans propis permeten avançar en consolidar un model harmonitzat en la contractació dels serveis sanitaris i socials que no discrimini per titularitats però que reforci i qualifiqui els requeriments de les entitats que presten els serveis en termes de solvència, qualitat, i retorn social dels resultats.
Aquesta aposta és molt més exigent per a tots, per a l'Administració per a fer un seguiment no només de l'acompliment de requeriments formals i jurídics sinó sobretot de la qualitat i els resultats durant tota la vida del contracte, i també per als operadors.
Aquesta aposta és molt més exigent per a l'Administració i els operadors ja que comporta anar més enllà de l'acompliment de requeriments formals i jurídics del contracte i fer una aposta decidida per la qualitat i els resultats durant tota la vida del contracte.
Si volem ser un país referent de progrés econòmic i social, i donar resposta innovadora a les necessitats de present i futur dels ciutadans hem de sumar capacitats recursos, capacitats i coneixements al servei d'una millora atenció a les persones.
Text de La Unió de suport a la compareixença.