Carta oberta al vicepresident d’ACES

Carta oberta al vicepresident d’ACES

Benvolgut Dr. Lloveras,

Vull expressar la meva sorpresa i malestar per les teves declaracions, recollides en un suplement de El Periódico de Catalunya el passat cap de setmana. El sector sanitari català, amb la característica de la convivència publicoprivada, ha configurat  un model del qual, com molts ciutadans, me'n sento orgullosa. No cal dir que aquest model necessita reformes i millores per poder-se enfrontar adequadament als reptes de salut i socials, i, alhora, ser sostenible en el temps. Per avançar i aprofundir en el nostre model calen arguments objectius i tècnicament robustos. Malauradament, en els teus arguments no vaig saber trobar cap tipus d'idea constructiva encaminada a preservar-lo o a dotar-lo de més eficiència i qualitat.

Però el que trobo més fora de lloc i que més em va doldre és l'acusació de corrupció del model sanitari de finançament públic, centrada en la figura dels consorcis, per no dir el fet que acusis de manca d'ètica als metges que fan activitat privada en els centres públics, encara que això sí, hipotèticament. Tirar la pedra i amagar la mà, ni just ni ètic.

La primera acusació em dol perquè la corrupció no és patrimoni del model, sinó que és inherent a les persones, cosa que segur que també penses. Em permeto fer-te notar que la justícia està investigant un únic cas de presumpta irregularitat administrativa, que no de corrupció, que existeix en un consorci i que, en 30 anys, no hi ha hagut cap condemna per corrupció en un consorci sanitari. La segona acusació també em dol i, sincerament, no l'entenc, perquè assenyales, hipotèticament,uns col·legues de professió, que també ho són meus, per fer xantatge a les persones que atenen. Això ho trobo gravíssim.

Tenim opinions diferents sobre l'activitat privada en els centres del SISCAT. És conegut que a nivell personal i també des de l'entitat que tinc l'honor de representar defensem aquesta pràctica sempre des d'una regulació ètica i de mercat, sota el prisma de la competència lleial. Podríem debatre els arguments i arribar a una entesa o no. Però fent servir arguments.

Resulta del tot injust acusar els metges que fan activitat privada en els centres públics de manca d'ètica, ni que sigui hipotèticament. És que els metges que fan aquesta pràctica aborden de diferent manera l'exercici de la professió que pugui fer un metge que presti serveis mèdics en un centre de titularitat pública?

Assenyalar amb el dit sense arguments o proves no és tolerable. També trobo reprovable i del tot il·lícit fer servir arguments opacs i, en definitiva, atemorir el ciutadà.

Comparteixo amb tu que la manca de recursos ens obliga a ser més eficients i, també, afegeixo, a preservar un sistema de salut de finançament públic que crea cohesió social i que s'ha adaptat a aquests temps tan difícils d'una manera admirable. Per fer-ho possible, és imprescindible la convivència i la participació tant del sector públic com del sector privat. D'aquesta manera, el ciutadà pot triar lliurement entre la medicina pública i la privada. Els països del nostre entorn ja han vist que l'única manera de blindar els sistemes de protecció social, amb qualitat i eficiència, és precisament a través de la cooperació publicoprivada, de la qual som un exemple. La medicina exercida sota el règim públic, el règim privat o sota la col·laboració publicoprivada és la nostra història i, sobretot, el nostre futur.

Des de la reflexió i la serenor, espero a títol personal i per descomptat des de La Unió, contribuir a fer realitat aquest futur intercanviant arguments i propostes tècniques amb tots els actors del sector. Perquè els moments que vivim fan més necessàries que mai mirades constructives, allunyades del soroll polític, la demagògia i la polarització de les idees.


8 Comentaris
Comentaris
En aquests temps d'atacs d'esquerra i dreta contra en el model sanitari català, no pot ser que sempre els hi surtin de franc les escomeses. Per això és més de valorar que mai el bon article de l'Helena, amb un to mesurat i conceptes rigorosos. Per cert, l'entrevista amb en Gonçal Lloveras (feta per l'actor i còmic Sergi Mas) és d'antologia del disbarat i estic segur que en Gonçal no combrega amb moltes de les desafortunades opinions expressades.
07/04/2015
Josep Arqués
Comparteixo plenament l'argumentari de la Directora general i li donc tot el nostre recolçament, penso que hem de tenir tolerancia zero a aquestes afirmacions destructives que nomes faran que destruïr el sistema sanitari catala que si be hem de ser oberts per corregir i millorar-lo tambe hem de ser inflexibles en la seva defensa.
Moltes gracies Helena
02/04/2015
Antoni Anglada
La meva felicitació mes cordial i sincera, Helena. Escrit valent i raonat; em sembla que aixó es el que ens falta en molts moments. M'agradaria saber quina resposta hi dona el president d'ACES.
02/04/2015
Ramon Llibre Angulo
No conec l'article que comentes però segurament la resposta és del tot adient. No es poden fer afirmacions generalitzades de possible corrupció del sistema sanitari públic i de manca d'ètica. Segurament el que hi ha és un conflicte d'interessos i de competència, que mai podrà ser catalogada de deslleial, malgrat que l'activitat de finançament privada es realitzi en un centre públic o consorci. Pel be de la sanitat pública hem de ser eficients i no renunciar a teòrics ingressos.
01/04/2015
Joan Grané Alsina
M'agrada molt el to de la resposta, on saps presentar de forma precisa i serena, amb respecte i la contundència justes, els arguments constructius per defensar amb orgull el que estimem: un model sanitari col.laboratiu d'excel.lència i que junts -amb tots els actors- volem contribuïr a preservar i fer sostenible. Gràcies Helena per mostrar tolerància zero a l'opinió demagògica i interessadament destructiva.
01/04/2015
Joan Maria Ferrer
El meu suport per l'encert en la resposta i argumentari. Volem un sistema públic de qualitat i excel·lència amb implicació dels professionals i al servei dels ciutadans. El model català ha estat un gran encert, cal preservar-lo i fer-lo créixer. Gràcies
01/04/2015
Ramon Vilatimó
No puc estar més que d'acord amb els arguments de la Doctora Ris i amb els seus plantejaments assenyats i constructius!
01/04/2015
Albert Oriol i Bosch
Molt be, Helena
Estic totalment d'acord amb tú.
Gràcies.
01/04/2015
Josep Lluís Ibáñez

Deixa el teu comentari
Notificació via correu electrònic dels nous comentaris
Moderació de comentaris. Us informem que els comentaris són prèviament revisats en horari laboral abans de ser publicats. La Unió es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg o  que no s'ajustin al tema de debat. 

Ens movem per les persones - Mirem al futur amb una mirada oberta

La Unió  València, 333 baixos - 08009 Barcelona (Barcelona)  Tel. 93 209 36 99
Creu de Sant JordiMemorial Josep trueta Web Mèdic Acreditat. Veure més
informacióDNV - Certificat del Sistema de Qualitat ISO9001Agenda 2030
Data última actualització: 21/12/2024