Envellir és un èxit i un compromís social

Envellir és un èxit i un compromís social
14/02/2019
Joan Solà, Vocal president del Consell del Sector d’Atenció a la Dependència de La Unió

Segons dades de l'Institut Nacional d'Estadística (Idescat), actualment, un 18 % de la població a Catalunya té més de 65 anys i aquesta xifra arribarà al 23% el 2030. Aquesta dada és un èxit de la nostra societat així com el fet que l'increment de l'esperança de vida en néixer a casa nostra se situï als 83 anys, una de les més elevades del món.

Si, com prediuen les estadístiques, viurem més, hem de treballar per dotar-nos d'una atenció de qualitat i de futur centrada en la persona. Més quan estem instal·lats en una transformació permanent de la qual és difícil albirar les conseqüències. En aquesta tessitura, l'onada de cronicitat i envelliment afecta totes les esferes socials i suposa un repte gegantí, tant pel volum com per la complexitat.

Per aquest motiu, el model assistencial necessàriament s'haurà de centrar en la persona i no en la provisió del servei, promovent una visió humanística que aposti per una atenció personalitzada i individualitzada, respectant els valors i l'essència de la persona. Una de les claus serà la coordinació de l'àmbit sanitari i social per tal de garantir una atenció continuada, segura i de qualitat.

En aquest camí, organitzacions i professionals que atenen persones dependents hauran d'adequar les noves maneres de fer a les seves entitats, com, per exemple, pel que fa a la gestió d'equips multidisciplinars o les noves exigències de persones i familiars. Aquests són només alguns aspectes. Hi ha molta feina a fer i pocs recursos però, sobretot, manca reconeixement social i laboral de les persones que hi treballen, imprescindibles per al bon funcionament dels centres.

Si la societat valora en el seu conjunt l'atenció sanitària i social i està d'acord en que els professionals assistencials són l'actiu més valuós de les organitzacions, el compromís amb aquest col·lectiu hauria de partir de la pròpia societat, perquè aprecia valors inherents a la seva activitat, com ara la integritat, la confiança o l'altruisme. Així doncs, considerem que aquest compromís no hauria de tenir doble raser i que hauria de començar a esdevenir un contracte social, més enllà de condicions i aspectes laborals, tot i que també són molt rellevants. 


0 Comentaris

Deixa el teu comentari
Notificació via correu electrònic dels nous comentaris
Moderació de comentaris. Us informem que els comentaris són prèviament revisats en horari laboral abans de ser publicats. La Unió es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg o  que no s'ajustin al tema de debat. 

Ens movem per les persones - Mirem al futur amb una mirada oberta

La Unió  València, 333 baixos - 08009 Barcelona (Barcelona)  Tel. 93 209 36 99
Creu de Sant JordiMemorial Josep trueta Web Mèdic Acreditat. Veure més
informacióDNV - Certificat del Sistema de Qualitat ISO9001Agenda 2030
Data última actualització: 21/12/2024