Les TIC, clau per prestar una atenció sanitària més eficient i per facilitar una avaluació contínua de resultats
La Unió reuneix un centenar d'experts a la jornada “El paper de les TIC en el Pla de Salut 2011-2015”
Més d'un centenar d'experts han participat avui a la jornada “El paper de les TIC en el Pla de Salut 2011-2015” de La Unió, organitzada amb l'objectiu d'identificar aquells projectes que, per iniciativa de les entitats o impulsats des de l'Administració sanitària, ja estan avançant de la mà de les TIC, amb la intenció de conèixer-los, compartir-los i generar coneixement en aquest àmbit.
Les experiències presentades assenyalen la importància de les TIC a l'hora d'introduir canvis en els models assistencials, de canviar la manera de produir serveis, de facilitar l'accessibilitat i de millorar l'eficiència dels processos. Aquesta línia, a més, ha estat potenciada i prioritzada en el Pla de Salut 2011-2015 com un instrument clau per a assolir aquests objectius.
Durant la jornada, Francesc García Cuyàs, director de la Fundació TIC Salut i coordinador general de les TIC al Departament de Salut, ha explicat en què consisteix la línia 9 del Pla de Salut 2011-2015, centrada en l'àmbit de “Informació compartida, transparència i avaluació”. El coordinador ha posat de manifest que la gestió de la informació és essencial per al sistema, tant en el vessant d'una major integració entre proveïdors, professionals i ciutadans, com per poder disposar de sistemes d'avaluació.
Al llarg del matí, s'han presentat cinc projectes que ja s'han posat en marxa i que es basen en la tecnologia per obtenir millors resultats.
- Projecte ARGOS del Parc Sanitari Pere Virgili. Carles Guasch, cap de Tecnologies de la Informació i la Comunicació del centre, ha explicat aquest programa de gestió assistencial, que inclou estació clínica i administrativa del SAP, el sistema de gestió farmacèutica (Silicon) i el sistema de gestió d'infermeria (Gacela Care). Desenvolupat per l'ICS, permet garantir la unicitat del sistema des del punt de vista de seguretat, disponibilitat, garantia de qualitat i consens en els evolutius per tal de fer aquests processos més eficaços i eficients.
- L'Hospital Líquid de l'Hospital Sant Joan de Déu d'Esplugues. Carles Fàbrega, coordinador de Telemedicina del centre, ha remarcat que es tracta d'una iniciativa de la Institució que inclou tot un seguit de projectes relacionats amb les noves tecnologies i que tenen com a objectiu facilitar l'atenció als seus pacients més enllà de les parets de l'hospital, allà on siguin, i permetre l'intercanvi de coneixements entre els professionals de diferents àmbits.
- Projecte eCap d'Althaia. Xarxa Assistencial Manresa. Pere Guerrero, director de SI i de TIC, ha explicat l'estratègia d'implementació de la història clínica electrònica basada en la integració dels equips d'atenció primària, conjuntament amb l'ICS, en el territori.
- Telerehabilitació cognitiva: Guttmann Neuropersonal Trainer. Josep Maria Tormos, coordinador de Recerca de l'Institut Guttmann, ha mostrat com la tecnologia permet que els pacients que han patit un trastorn cognitiu puguin estar monitoritzats en tot moment pel metge quan fan la rehabilitació. L'avantatge és que no cal que els pacients es desplacin per rebre aquest tipus de tractament.
- Projecte APROP de Mútua Terrassa. Jordi Jiménez, director del CAP de Valldoreix i coordinador del Projecte APROP, i Manuel Martínez, director dels serveis Informàtics i Tecnologies d'Informació de Mútua Terrassa, han destacat que la plataforma APROP consisteix en una nova manera de gestionar l'atenció al pacient fràgil oferint serveis de telemedicina.
Accés a la nota de premsa