La jornada va començar amb la conferència de Jorge Wagensberg, divulgador científic, editor, conferenciant, escriptor i museòleg de reconegut prestigi. En la seva ponència “Amazònia, l'últim paradís” va tractar la importància de salvar la biodiversitat, per, segons va dir, raons ètiques –qualsevol espècie que desaparegui ara necessitaria un trilió de vegades l'edat de l'univers per tornar a aparèixer–; raons estètiques –qualsevol tros de vida té una gran bellesa–, i raons científiques –cada dia desapareixen espècies que no han estat descobertes–.
En la seva intervenció, el científic va explicar com són els paisatges amazònics, amb un gran predomini de la vegetació terrestre de color verd, arbres i plantes que creixen cap amunt buscant l'escassa llum solar que arriba a la part de terra, i un gran predomini del riu, que va definir com una immensa superfície d'aigua dolça que converteix tots els paisatges en simetries.
També va repassar algunes de les espècies de l'Amazònia, tant animals com vegetals: jaguars, garses, aranyes, micos, mandrosos, peixos de riu, arbres castanya, etc. Així mateix, va posar èmfasi en la importància de l'evolució de les espècies i en com alguns animals van modificar la seva manera d'actuar per poder donar resposta a les seves necessitats.
Per acabar, Wagensberg també va incidir en l'important degradació viscuda a l'Amazònia en els últims vint anys, a causa de la desforestació. Malgrat això, va subratllar que el turisme que conviu i respecta la natura i els animals és possible, posant com exemple l'hotel Ariaú. Segons va exposar, aquest hotel està format per habitacions instal·lades als arbres i passarel·les que connecten els diferents espais, en una integració total amb la natura.
Ens movem per les persones - Mirem al futur amb una mirada oberta
La Unió València, 333 baixos - 08009 Barcelona (Barcelona) Tel. 93 209 36 99