Durant l'acte de cloenda de la 114a Assemblea General Ordinària de La Unió, el periodista i professor de Comunicació Institucional i Política de la Universitat Pompeu Fabra, Toni Aira, va impartir la conferència 'Comunicació i l'entorn actual'. Al llarg de 20 minuts, va analitzar el procés de canvi que està patint tot l'àmbit comunicatiu a causa, fonamentalment, de la popularització de l'ús de les noves tecnologies i la variació dels hàbits i comportaments dels individus que ha provocat l'arribada de les xarxes socials.
Aira va iniciar la seva exposició assegurant que “comunicar és gairebé tot el que fem” i recordant una frase de Paul Watzlawick, estudiós de la comunicació, en la qual afirmava que “no es pot no comunicar”. És a dir, es comunica sempre, conscient o inconscientment, es vulgui o no, agradi o no, va especificar. En aquest sentit, el periodista va explicar que “l'avantatge que tenim a la nostra era és que cada vegada som més conscients de la importància que té la comunicació a les nostres vides i disposem de la tècnica i les noves tecnologies, la qual cosa fa que nosaltres mateixos siguem els nostres propis canals de comunicació i que els puguem controlar”.
D'altra banda, l'entorn actual és catòdic, va dir, un món audiovisual que ha acostumat a l'ésser humà a rebutjar la major part dels imputs que rep i a assimilar només una petita part, els més selectius. Així, actualment, les comunicacions i missatges que es retenen amb més facilitat concentren tres factors:
Des del punt de vista de la gestió de la comunicació de les institucions públiques i les entitats, va fer referència al fet que s'ha de tenir molt clar que l'actual context mediàtic porta a treballar més amb les percepcions que amb les realitats. Aquesta gestió també ha de tenir en compte les "fake news", notícies que corren com la pólvora pels grups de Whatsapp i les xarxes socials i que donen per fetes coses, siguin certes o no, a causa de la immediatesa i la contínua necessitat de canvi que té la societat. Aquest canvi permanent resulta necessari per evitar que el públic es distregui, però també afecta la credibilitat, va apuntar el periodista.
Per a Toni Aira, l'entorn mediàtic “ens obliga a parar i a tenir un punt d'art de la invisibilitat. Per exemple, dues institucions com l'Església Catòlica i la Corona Britànica es mantenen perquè els temps no les han atropellat”. Avui, el context fa que els líders es vegin més, siguin més transparents i això desgasta, també en quant a credibilitat.
En aquesta situació, creu que les entitats han d'adaptar-se al temps i l'entorn actuals i tenir un Pla de Comunicació que deixi clar què no es pot no comunicar i que s'ha d'estar preparat per reaccionar. Igualment, han de ser conscients que, quan es té la força d'uns arguments i d'un col·lectiu, es poden explicar les coses i fer-ho en bones condicions per obtenir els resultats desitjats, va destacar.
Al següent vídeo es pot veure la intervenció de Toni Aira íntegra.
Ens movem per les persones - Mirem al futur amb una mirada oberta
La Unió València, 333 baixos - 08009 Barcelona (Barcelona) Tel. 93 209 36 99