CONSELL DEL SECTOR D’ATENCIÓ SOCIOSANITÀRIA

CONSELL DEL SECTOR D’ATENCIÓ SOCIOSANITÀRIA
Dimarts 13/11/2007

1. Aprovació del raport del Consell anterior. Seguiment dels acords.

2. Seguiment dels temes de recursos humans: accions derivades de la posada en marxa Conveni Col·lectiu 2007-2008 Salut Mental i Sociosanitari. Segons hem pogut concretar, entre el 30 de novembre i el 15 de desembre es rebran els recursos dels 11 primers mesos de l'any i al final de desembre els restants. Si hi ha noves accions al 2007 cada entitat haurà de negociar l'increment de recursos que això suposa amb l'SCS

3. Projecte d'Acreditació de centres sociosanitaris de Catalunya: seguiment dels treballs i les propostes del projecte. Principals consideracions. S'explica als membres dels consells el seguiment tècnic dels treballs de la comissió, que està analitzant les propostes concretes. La Unió considera que els diferents models d'acreditació (centres d'atenció hospitalària aguda, centres de salut mental i addiccions, centres d'atenció Sociosanitària,...) han de compartir estàndards. Les empreses proveïdores de serveis sanitaris que se sotmeten a l'acreditació pertanyen al mateix sector. La coherència en el disseny dels seus estàndards de qualitat obliga a considerar que totes les empreses del sector, amb independència del seu àmbit d'actuació concret (determinat per les diferents necessitats de salut dels ciutadans), comparteixen uns mateixos criteris d'excel·lència empresarial per a la prestació dels serveis sanitaris. Aquest enfocament permetrà una valoració comparativa del sector i facilitarà la consolidació d'una cultura de la qualitat coherent per a tot el sector. És en els criteri 5 (processos) i 9 (resultats clau), on es concentren genuïnament els estàndards de major especificitat per a cada àmbit d'atenció sanitària. A l'hora de dissenyar els estàndard específics, creiem oportú no obviar un dels elements diferencials més valuosos, en que els centres d'atenció Sociosanitària van ser pioners, les experiències d'avaluació externa de la qualitat realitzades des de fa 14 anys. Pensem que aquestes experiències han introduït i creat una cultura de la qualitat en els centres, exemplar per a la resta de l'Estat, i que ha de veure's recompensat amb l'assumpció d'aquest sistema d'indicadors d'avaluació per al disseny d'estàndards en els criteris 5 i 9, ja que aporten suficient especificitat. Defensem que no cal doncs inventar, sinó aprofitar la bona feina feta, tècnicament excel·lent, doncs compta amb el consens de tots els professionals del sector, té suficient especificitat per a totes les línees d'atenció i permet trobar un nou sentit amb l'acreditació, a tots els esforços realitzats, sovint poc integrats. Per altra banda, cal considerar l'eliminació dels estàndards “no essencials”: en primer lloc, no resulta molt afortunada l'expressió “no essencial” (en altres parts canviada per “qualitat”) doncs crea confusió. Des d'una vessant pràctica, aquesta diferenciació no estimula ni ajuda a la millora i els professionals dels hospitals d'aguts no els hi han concedit gran interès. Però des d'un punt de vista teòric, els experts dels sistemes internacionals de la qualitat, com Joint Commission (del que el model d'acreditació de centres d'hospitalització d'aguts deu bona part del seu contingut) ja han eliminat dels seus models la distinció d'estàndards “core” i “no-core”, considerant-los tots ells essencials. Així doncs, l'opinió de La Unió al respecte és proposar l'eliminació dels estàndards no essencials anomenats de qualitat. En relació als estàndards concret, la qualitat dels mateixos i la mala estructuració de la descripció i de les evidències són la norma.

4. Pressupost SCS 2008: anàlisi i consideracions. Implicacions. Es comenta el pressupost 2008 SCS/ICS que es va aprovar en el darrer consell de direcció de l'SCS. El creixement del pressupost sanitari (5,56%, respecte al pressupost inicial del 2007) és inferior al creixement del PIB nominal (6,7%), per primera vegada, desmarcant-se del compromís de que el pressupost sanitari ha de créixer, com a mínim, el mateix que el PIB. Es constata una frenada de les inversions i en el que fa referència a la concertació aquesta partida creix un 7,91%. Però d'aquest creixement cal detraure: 2,02% destinat finalísticament a H Clínic, un 0,55 del conveni de les ambulàncies, un 2,84 s'ho emporta els recursos del conveni de la XHUP i el 2% de l'IPC, resulta que el creixement real és del 0,84% . Amb l'agreujant que no sabem la despesa real, que hi ha un alentiment econòmic, amb disminució de la recaptació de l'IVA i de l'impost de successions (que representa el 25% del pressupost d'ingressos de la Generalitat) i que l'increment de farmàcia del 1,8% no és realista (els increments actuals estan per sobre del 3%). Per tot això, tot i estar d'acord am els plantejaments de la política sanitària, La Unió considera que amb aquest pressupost no poden dur-se a terme i es va abstenir en la votació (juntament amb CCOO) i contràriament a la resta de representants al Consell.

5. Seguiment de les reunions del Consell de la Professió Mèdica. Model retributiu: discussió dels criteris i Document sobre la participació dels metges en la gestió dels centres sanitaris. S'informa dels treballs duts a terme per les dues comissions, per una banda la de l'exercici que està fent un treball de definir un nou model retributiu que tingui en compte el mèrit (desenvolupament professional) en el marc de la carrera i com a reconeixement diferencial. De l'altra la comissió d'ordenació ha fet una proposta de document sobre la participació dels metges en la gestió dels centres sanitaris que compta amb l'oposició de la Unió des del punt de vista conceptual.

6. Debat sobre la Llarga estada Sociosanitària en el marc de la Dependència. Es posposa.

7. Pla de Treball del Consell del sector d'atenció Sociosanitària per al 2008. Les principals reptes que determinen els objectius per al 2008 per al sector d'atenció a la dependència són, segons el consell, el debat obert sobre l'atenció a la dependència i la llei de serveis socials de Cata lunya i els nous reptes assistencials que això representa, que requeriran dissenyar fórmules de prestar i gestionar serveis per a una millor atenció a les necessitats sanitàries i socials de la població. També es presenta un canvi d'escenari que tindrà moltes repercussions en el sector com és l'homologació i la integració al conveni del sector concertat, que representa una integració plena del sector sociosanitari al sector sanitari. Comportarà reptes importants: el treball per objectius i la implementació de la carrera professional en entitats que fins ara, no havien tingut tradició. La manca de professionals és l'altre aspecte que caldrà abordar, diversificant les accions i els plantejaments del sector. Per tot això, caldrà seguir treballant per a que l'activitat i les tarifes donin resposta a l'increment de costos que aquesta integració representarà, a la vegada que caldrà debatre amb profunditat l'evolució de la llarga estada en relació, també, a l'atenció a la dependència i els canvis que això pot comportar en les organitzacions sanitàries, així com la major integració al sector sanitari de la mitja estada, convalescència, pal·liatius i subaguts. Caldrà avançar per disposar de sistemes d'informació adequats i participar en la implementació dels sistemes compartits d'informació, com la història clínica compartida, projecte que requerirà de la participació del nostre sector. S'aprova el Pla de Treball per a elevar-lo a la Junta Directiva.

8. Altres temes d'interès.

9. Torn obert de paraules.

Ens movem per les persones - Mirem al futur amb una mirada oberta

La Unió  València, 333 baixos - 08009 Barcelona (Barcelona)  Tel. 93 209 36 99
Creu de Sant JordiMemorial Josep trueta Web Mèdic Acreditat. Veure més
informacióDNV - Certificat del Sistema de Qualitat ISO9001Agenda 2030
Data última actualització: 21/02/2025