Joan Orrit, director gerent de Benito Menni Complex Assistencial en Salut Mental, de Germanes Hospitalàries, i membre del Consell de Sector d'Atenció a la Salut Mental de La Unió, va ser l'encarregat de moderar la segona taula, pensada per a la ‘Presentació d'experiències de prevenció i promoció en salut mental a Catalunya'. En ella, es van exposar sis projectes que estan treballant en aquesta línia, seleccionats entre els que es van rebre, mitjançant convocatòria. Orrit va agrair la participació, tant de les institucions com dels professionals, i la generositat per compartir experiències que reforcen l'objectiu de la jornada.
Teresa Ribalta, de la Fundació Orienta, va donar a conèixer el ‘Programa AIRE com a prevenció secundària en salut mental'. Es tracta d'un Programa d'abordatge intensiu i rehabilitació dirigit als joves d'entre 12 i 18 anys que pateixen trastorns de personalitat, de conducta alimentària, adaptatius, afectius, ansietat, dificultats greus d'interacció social o pròdoms psicòtics, i que són atesos als Centres de Salut Mental Infantil i Juvenil del Baix Llobregat. Aquests joves, en moltes ocasions, no volen ni accepten l'hospitalització i d'aquesta manera se'ls fa una atenció intensiva ambulatòria, procurant una intervenció continuada de la família.
Osonament, mitjançant els seus representants Montse Colom i Rubén del Río, va parlar del seu ‘Programa d'oci psicosocial en relació al benestar psicològic, la qualitat de vida i la funcionalitat de persones afectades de depressió a la comarca d'Osona', sorgit d'un treball de doctorat que va permetre, el 2014, posar en marxa l'estudi pilot. Al concloure'l fa dos any i després de les primeres experiències, les principals conclusions són que permet complementar la rehabilitació terapèutica, estimular l'activació conductual, afavorir la participació en recursos comunitaris, una millora en el seu benestar psicològic, la qualitat de vida i la funcionalitat global i augmentar el control i participació de les persones malaltes sobre el tractament.
En el següent vídeo, es recull el testimoni d'algunes de les persones que han participat en aquest programa, que té tres eixos bàsics: l'activació (fer activitat física), la creativitat (vincular-se a alguna activitat creativa) i relacionar-se amb la comunitat.
El ‘Projecte de prevenció i promoció de la salut mental en i amb la comunitat' va ser presentat per la Marta Salvany i l'Anna Carrió, dels Serveis de Salut Mental d'Adults de Sant Andreu de la Fundació Vidal i Barraquer. Van explicar la importància que ha tingut per assolir l'èxit el fet de disposar d'un espai al barri per treballar des d'ell i amb la seva gent, perquè, tal com van dir, això els ha permès tant saber amb detall quines són les seves necessitats i amb quins recursos compten com poder fer un seguiment de la intervenció molt més proper. Així, la majoria d'activitats es realitzen de forma col·laborativa amb altres associacions especialitzades en salut mental i es duen a terme i organitzen sempre en espais de la comunitat (biblioteca, centre cívic, casal, etc.).
L'Institut Pere Mata va explicar el seu ‘Protocol d'actuació en fills de persones amb TMS', que té com a objectius específics la detecció de la disfuncionalitat del rol parental, la detecció precoç de repercussions negatives en el fills, especialment si són menors, i promoure de forma coordinada la intervenció assistencial més adient, des dels diferents equips. Ana Jerez i Mercè Forns van comentar que aquest programa també inclou a les dones gestants que pateixen un problema de salut mental, per tractar de millorar la seva relació amb la família, implicant-la al màxim en la que serà l'atenció del nadó. Aquesta atenció s'ha de coordinar amb altres àrees sanitàries com la ginecologia, per exemple.
Juan José Gil, de l'Associació Centre Higiene Mental Les Corts, va parlar del programa d'alfabetització en salut mental ‘Espai jove.net: un espai per la salut mental', que fa 10 anys que s'aplica i està inspirat en un model australià perquè, en aquells moments, a Catalunya no n'hi havia cap de característiques similars. Aquest programa es dirigeix als joves de 12 a 18 anys escolaritzats i als adults que tenen contacte amb ells (famílies, professionals de l'àmbit educatiu o sanitari, serveis socials, comunitaris i oci) i té la finalitat de promoure la salut mental, prevenir, comprendre i detectar els problemes de salut mental, eradicar l'estigma i cercar ajuda entre la població jove.
Finalment, Toni Vidaechea, de l'Hospital de Dia d'Adolescents de la Fundació Sant Pere Claver, va mostrar com el cinema i les tècniques audiovisuals poden esdevenir una eina d'intervenció terapèutica i socioeducativa per a adolescents en situació de vulnerabilitat, amb el projecte ‘Cinèrgies. Tallers de cinema i creació audiovisual adaptats a les necessitats de l'adolescent en situació de vulnerabilitat'. En aquest sentit, s'ha observat que, entre d'altres coses, visionant pel·lícules de diversos estils i parlant sobre personatges de ficció, els adolescents baixen les barreres i s'obren més.
Per conèixer millor aquests projectes, els documents adjunts disposen de tota la informació.
Ens movem per les persones - Mirem al futur amb una mirada oberta
La Unió València, 333 baixos - 08009 Barcelona (Barcelona) Tel. 93 209 36 99