La segona taula de la jornada, que portava per títol "Serveis de suport i estratègies de futur, la perspectiva dels centres" i que va ser moderada per David Barrachina, director de Serveis Generals de la Fundació Sanitària de Mollet, es va iniciar amb la presentació de Jaume Castellano, director de Serveis Auxiliars a la Sanitat (SAS), sobre avantatges i desavantatges de compartir serveis en el cas dels hospitals de Campdevànol, Olot i Vic. Segons va exposar, Serveis Auxiliars a la Sanitat és una empresa de serveis de suport creada en el marc de l'aliança estratègica del Triangle i que actualment està formada per 10 entitats. Els objectius de SAS són oferir una plataforma de serveis que permeti deslligar l'associat de la gestió del dia a dia dels serveis de suport no assistencials, centralitzar la gestió dels diferents serveis per millorar i contenir costos, desenvolupar noves línies de producte i incorporar nous associats. Jaume Castellano va indicar algunes barreres i inconvenients que havien anat sorgint i va destacar que les entitats membres del SAS havien assolit encomies d'escala i estalvis, fruit de la col·laboració.
Tot seguit, Joan López, gerent de Logística i Serveis Interns de Mútua Terrassa, va exposar l'experiència d'aquesta entitat en comprar o produir serveis. Concretament, tal com va explicar, Mútua Terrassa va prendre la decisió estratègica de produir serveis en lloc de comprar-los i, a més, produir-los també per a altres centres. Així, actualment compten, per una banda, amb serveis model out in house per a bugaderia, arxiu Història Clínica, manteniment, magatzem de producte sanitari, logística de producte, esterilització, TIC, neteja i atenció telefònica per a l'Hospital, el Sociosanitari i el CAP. I, d'altra banda, amb serveis subcontractats de restauració, seguretat i una part del manteniment. Segons Joan López, això permet, entre altres coses, gestionar de forma diferencial el que és assistencial i la logística sanitària, així com, a nivell econòmic, assolir l'automatització, un volum i organització industrial i crear economies d'escala.
Finalment, Josep Sánchez, director de Serveis Generals de l'Institut d'Assistència Sanitària es va centrar en la integració dels serveis de suport en el marc del projecte CIMS Girona. El projecte CIMS, que implica més de 4.600 professionals de cinc línies assistencials i de promoció de la salut, pretén apropar de forma eficient les dues organitzacions que l'integren –ICS Girona i IAS–, però mantenint la seva independència jurídica, per potenciar les sinergies entre les dues institucions i aconseguir una millora significativa per als ciutadans del territori. En aquest sentit, Josep Sánchez va explicar que s'han dut a terme diverses accions, com la contractació conjunta de subministraments, gasos, transport de mostres, neteja, bugaderia i seguretat; l'aprofitament de la gestió conjunta per implantar aplicatius informàtics comuns; l'estandardització de protocols i processos de neteja, bugaderia i seguretat, i l'inici de la revisió de processos de manteniment segons la metodologia Lean.
Podeu descarregar les presentacions dels tres ponents per ampliar la informació:
Ens movem per les persones - Mirem al futur amb una mirada oberta
La Unió València, 333 baixos - 08009 Barcelona (Barcelona) Tel. 93 209 36 99