Tres casos d'èxit en tres marcs diferents

Tres casos d'èxit en tres marcs diferents
Diumenge 25/03/2018

El director de docència i innovació del Grup Sagessa, Lluís Colomés, va moderar la segona taula rodona de la jornada en la que sota el títol ‘Experiències en Atenció Domiciliària' es van donar a conèixer diversos projectes que les entitats han posat en marxa amb èxit per afavorir l'atenció personalitzada dels usuaris al seu domicili, prioritzant la seva comoditat i millorant la seva qualitat de vida alhora que es redueixen les visites als CAP's, el nombre d'entrades a urgències del centres hospitalaris, els reingressos, etc.

Núria Gutiérrez_Jornada Innovació AP Núria Gutiérrez, metgessa de família adjunta a la direcció SAP del Baix Llobregat Centre, va ser la primera en exposar la seva experiència, la qual va girar al voltant de ‘L'Atenció a la cronicitat a un territori. Reingenieria de processos'. Es tracta d'un projecte nascut el 2008 per la necessitat de detectar la població amb alta comorbiditat i síndromes geriàtrics associats susceptibles de requerir atenció domiciliària i per l'absència de sistemes d'informació que facilitessin aquesta detecció. El 2012, amb la crisi econòmica, el projecte agafa empenta com a conseqüència de l'envelliment de la població, la manca de recursos i l'exigència del Pla de Salut 2011-2015 d'una major capacitat resolutiva a l'Atenció Primària.
 

D'aquesta manera, s'utilitza la tecnologia per coordinar la tasca dels professionals dels diferents àmbits per detectar i tractar persones que poden necessitar el servei d'atenció domiciliària (hospitals, urgències, residències, centres de salut, sociosanitaris, treballadors socials, PADES, etc.). D'altra banda, mitjançant diversos dispositius, s'ordenen els fluxos d'usuaris i es perllonguen les rutes existents, afavorint així la col·laboració i les transicions i donant un servei integral actiu durant les 24 hores del dia els 7 dies de la setmana.

Sonia Sevilla_Jornada Innovació AP A continuació, la infermera consultora de l'Hospital Clínic de Barcelona i professora associada de la Universitat de Barcelona, Sònia Sevilla, va explicar la feina realitzada al National Institute for Health and Care Excellence. Es tracta de la tasca desenvolupada per un equip de teràpia comunitària multi e interdisciplinar format per logopedes, terapeutes ocupacionals, fisioterapeutes, infermeres especialitzades, neuròlegs, psicòlegs, etc., que treballaven i es coordinaven, bàsicament, per ajudar a mantenir la salut, la independència i l'estil de vida de la persona i guiar els centres de salut en la gestió dels seus serveis. L''objectiu és fer-los més rentables promocionant la seva sostenibilitat i reduint la seva duplicitat o les hospitalitzacions evitables.
 

Per assolir-ho, oferien assessorament, suport i educació per a usuaris, familiars i cuidadors, serveis especialitzats sempre que siguin necessaris (inclòs a domicili), un diagnòstic ràpid, atenció sense interrupcions, un servei receptiu i reactiu, una avaluació exhaustiva dels problemes globals per a la gestió de símptomes ‘ocults' i un únic punt de contacte i ‘auto-derivacions' després de l'alta.

Anna Ribera_Jornada Innovació APTot seguit Anna Ribera, directora d'Atenció Primària de CIS Cotxeres de Borbó, va presentar el ‘Projecte de Coordinació Social-Salut SAD – CAP', que ha integrat un CAP, CUAP, RHB Ambulatòria, Hospital de dia i un centre d'atenció de llarga estada amb una població assignada de 26.500 persones que resideixen en 2 dels 13 barris de Barcelona amb pitjor renda i de les quals 3.500 són majors de 74 anys. Aquestes dades es tradueixen en que el 17% presenta un estat de salut regular o dolent, a més d'haver-hi un ampli nombre d'usuaris que viuen sols o es troben en situació de desocupació.
 

Aquest projecte, que encara està en una fase inicial, va sorgir per la necessitat de proporcionar a les persones una millor atenció i afavorir una millor detecció i seguiment dels casos. Ribera va assegurar que de seguida va trobar la bona resposta i la col·laboració dels professionals i que, tot i que encara queden aspectes per treballar i millorar, és un model que és necessari que s'exporti a altres barris de la ciutat.

Joan Carles Contel_Jornada Innovació AP Finalment, Joan Carles Contel, coordinador d'Infermeria de l'Institut Català de la Salut, va aportar la seva visió de com ha de ser l'atenció integrada que ofereixi el servei sanitari públic català. En aquest sentit, va afirmar que és fonamental la coordinació dels Departaments de Salut i Benestar i dels ajuntaments i diputacions, per aconseguir l'objectiu de donar una atenció transversal. D'altra banda, va reiterar que el futur de l'atenció ha de centrar-se en la persona i apoderar tant a l'usuari com a la família i al cuidador.
 

A les presentacions adjuntes es pot ampliar la informació de cadascun dels projectes.

Ens movem per les persones - Mirem al futur amb una mirada oberta

La Unió  València, 333 baixos - 08009 Barcelona (Barcelona)  Tel. 93 209 36 99
Creu de Sant JordiMemorial Josep trueta Web Mèdic Acreditat. Veure més
informacióDNV - Certificat del Sistema de Qualitat ISO9001Agenda 2030
Data última actualització: 21/02/2025