Les empreses públiques i consorcis sanitaris es van crear en el seu moment com a instruments per a fer possible que en entitats participades per les administracions públiques es poguessin gestionar amb models i eines de gestió similars a la de la resta d'entitats concertades. Aquest ha estat un dels trets fonamentals del sistema sanitari català que ben segur ha afavorit que tant els resultats assistencials com d'eficiència econòmica de la sanitat catalana fossin relativament millors que els de comunitats autònomes o països del nostre entorn. I precisament amb aquest objectiu teòricament s'està desplegant el procés de transformació de l'ICS.
No obstant això, la trasllació sense interpretacions ad-hoc a les empreses públiques i consorcis sanitaris de la normativa i/o instruccions que la Generalitat aplica al conjunt del sector públic empresarial de la Catalunya fa que progressivament es confongui la legímitima responsabilitat de les administracions públiques d'exercici el govern i control de les entitats en les que participa a través del seus òrgans de govern amb la d'exercir aquest control afectant directament a la capacitat i agilitat de gestió que els centres sanitaris necessiten per gestionar els recursos i adaptar-se amb flexibilitat i agilitat a les necessitat de salut dels ciutadans en els territoris.
La Llei de Pressupostos de la Generalitat de Catalunya per a l'any 2009, fa la previsió en el seu article 27 , que per a l'any 2009 el personal que ocupi alts càrrecs de la Generalitat, és a dir càrrecs directius o assimilats mitjançant nomenament del Govern o càrrecs directius que ocupin llocs susceptibles de ser proveïts mitjançant contractes laborals d'alta direcció tant en l'Administració com en el sector públic empresarial, entenent en aquest aquelles entitats en les hi te presència majoritària de capital o pot designar la majoria dels membres dels òrgans de govern, veuran congelades les seves retribucions que no experimentaran variacions respecte del 2008, llevat del concepte d'antiguitat en aquells casos en els que s'acrediti aquest concepte. Aquesta no deixa de ser una mesura coherent dins el context d'austeritat que ha de presidir els comptes públics en un moment econòmic i pressupostari com l'actual.
No obstant això, el Govern de la Generalitat mitjançant Acord de Govern aprovat el dia 7 de gener, fa una reinterpretació extensiva determinant que en dita previsió cal incorporar-hi a qualsevol persona que percebi una retribució igual o superior a les determinades per un director general de l'Administració de la Generalitat.
Tot i que les determinacions són d'abast general en el sector empresarial de la Generalitat, pel sector sanitari té un impacte de gran trascendència, ratificat per la pròpia interpretació que des del CatSalut s'ha traslladat a les esmentades entitats, que és la seva afectació més enllà dels càrrecs directius no assistencials de les entitats i per tant, als professionals assistencials acollits al conveni XHUP i als criteris propis que cada entitat pot establir a través dels seus òrgans de govern.
No és la nostra intenció qüestionar ni la facultat de la Generalitat ni del Parlament de prendre mesures d'aquets tipus; però si ho és qüestionar d'una banda una interpretació extensiva i extralimitada del Govern sense tenir en compte ni les particularitats ni la realitat del sistema sanitari ni els efectes de la seva aplicació.
Ens movem per les persones - Mirem al futur amb una mirada oberta
La Unió València, 333 baixos - 08009 Barcelona (Barcelona) Tel. 93 209 36 99