El passat 13 de desembre va tenir lloc la III Jornada Associativa de La Unió, celebrada al Món Sant Benet, i que va girar al voltant de L'ètica empresarial a les organitzacions sanitàries i socials. L'acte va servir per reflexionar sobre com s'han de conduir les organitzacions tenint en compte les necessitats canviants de les persones i aprofundir en la reflexió que proposa l'ètica del bon govern, en un marc que incorpora valors de responsabilitat, transparència i col·laboració. La jornada es va obrir amb la conferència de Begoña Roman, doctora en Filosofia de la Universitat de Barcelona. Tot seguit, 150 directius de les entitats associades que formen part dels òrgans de govern i de direcció que participen habitualment als consells de sector i consells tècnics assessors de La Unió es van reunir en grups de reflexió. Aquests grups van ser coordinats per membres de la Junta Directiva de l'associació empresarial i van tractar l'ètica del bon govern, la responsabilitat social corporativa en la gestió de les persones, el model d'atenció a la dependència i els aspectes ètics de la col·laboració publicoprivada. Posteriorment, els responsables dels grups van fer una presentació on van compartir les principals aportacions, fruit de la discussió entre tots els assistents a la jornada. Les conclusions dels grups de treball es recullen en aquesta newsletter. |
El Pla Estratègic 2010-2015 o l'informe Repensant el Model Sanitari, de novembre de 2011, ja recullen reflexions sobre l'ètica i el significat del bon govern en organitzacions amb diferent tipus de titularitat jurídica, en un marc que incorpora valors de responsabilitat, transparència i col·laboració. Així mateix, es fan propostes concretes de com dotar els òrgans de govern d'un codi ètic que previngui la implicació i el compromís dels seus membres i que vetlli per la missió institucional.
Durant el 2012, l'àmbit de l'orientació al ciutadà des d'un bon govern de les organitzacions sanitàries i socials ha estat una de les quatre línies transversals de treball de la Junta Directiva i recull la visió i els valors de La Unió com a associació, tal com s'expressa en l'actual Pla Estratègic 2010-2015.
Arrelat en els valors que defensem com a associació des de fa més de 30 anys i, des del nostre propi Codi de Pautes i Conductes de 2000, creiem fermament que retre comptes amb transparència és un tret característic de les organitzacions excel·lents i que és necessari per a l'èxit dins la societat a la qual servim.
Volem apropar-nos a la ciutadania treballant per ser institucions coresponsables amb la societat, transparents i obertes, exemplars, creadores de confiança i transmissores de valors, amb elevada autoexigència en els resultats socials.
En moments com l'actual on cal reflexionar i preservar allò que és essencial en el model sanitari i social català és quan resulta més necessari i urgent que mai fer una reflexió profunda des de l'ètica. A través d'aquesta nova mirada volem descobrir i reconèixer les bones pràctiques de responsabilitat organitzativa que ja són una realitat en les entitats sanitàries i socials catalanes del nostre país.
En la primera part de la jornada associativa, l'excel·lent conferència de la professora Begoña Roman va situar el debat amb gran profunditat i solidesa intel·lectual al voltant de l'ètica a les organitzacions sanitàries i socials.
Estem convençuts que la posterior reflexió i el debat dels més de 150 representants dels òrgans de govern i directius de les entitats associades ens ha permès aprofundir i aprendre sobre valors i criteris que convé introduir en els òrgans de govern, en la gestió de les persones, en el servei a les persones amb dependència i en les experiències de col·laboració publicoprivada per tal d'afavorir una millor expectativa de sostenibilitat i progrés.
En aquesta Newsletter presentem la conferència de la professora Begoña Roman, un resum ordenat de les reflexions dels grups de treball i, per finalitzar, s'elaboren unes conclusions generals com un manifest d'intencions que, des de La Unió, considerem que cal promoure i compartir tant amb les entitats sanitàries i socials com amb el sector en general i el conjunt de la societat.
En aquest sentit, va destacar que cal situar l'ètica organitzativa dintre del marc de l'ètica cívica i va defensar que la Responsabilitat Social Corporativa significa retre comptes a l'Estat però també als grups d'interès. Així mateix, va recordar que no hi ha cap negoci que funcioni sense una base de confiança.
També va assenyalar que, en els últims 50 anys, la medicina ha canviat molt més que en tota la seva història, gràcies a la revolució biotecnològica i va afirmar que la lògica assistencial i la gerencial no es poden mantenir més per separat.
Una de les màximes que més va repetir la professora durant la seva intervenció és que tenim el deure moral de ser intel·ligents i de ser eficients.
També va explicar que la manera de desenvolupar l'ètica a les organitzacions sanitàries i socials és a través de codis i de comitès que permetin rendir comptes i ser conscients de les coses que no s'han fet; i a través de les bones pràctiques.
Per acabar, Begoña Roman va destacar que un dels aspectes clau en les organitzacions és la implicació de tots els treballadors i, en aquest sentit, va remarcar que l'ètica va “de dalt a baix” i que “no funciona si la trinxera no s'hi apunta”.
Podeu accedir al resum complet de la conferència.
La reflexió inicial que es va proposar com a fil conductor de les aportacions del debat va ser la següent:
L'èxit empresarial de les organitzacions sanitàries i socials es mesura avui de forma especial per la capacitat de reflexió i d'actuació amb principis ètics, assumits des del mateix òrgan de govern. Identifiquem bones pràctiques, revisant les funcions principals que ha d'assumir l'òrgan de govern per a un adequat retiment de comptes, com un dels elements principals per a garantir un major creixement organitzatiu i resultats d'excel·lència.
A partir d'aquí el debat es va atendre a partir de tres preguntes:
La reflexió va començar assenyalant i debatent amb quins valors i principis mesurem el nostre comportament en les organitzacions. Seguidament, es van revisar quines són les funcions i responsabilitats que haurien de ser assumides pels òrgans de govern amb la finalitat d'adoptar i seguir un comportament ètic en les organitzacions. Finalment, es van explorar les bones pràctiques que es poden identificar entre els participants i que poden evidenciar una actuació ètica d'un òrgan de govern.
Expliquem aquí de manera resumida quines són les principals bones pràctiques identificades pel Grup:
Les principals conclusions del Grup són les següents:
Podeu accedir a la reflexió completa del Grup 1.
La reflexió inicial que es va proposar com a fil conductor de les aportacions del debat va ser la següent:
La responsabilitat social corporativa abasta molts aspectes diferents (mediambiental, organitzatiu, laboral, etc.) però és en moments de grans dificultats, com els actuals, en els quals s'han endurit les condicions laborals, quan convé emfatitzar el respecte a les persones que treballen a les organitzacions sanitàries i socials. Tenim bons exemples de responsabilitat organitzativa tant per part de l'empresa com per part dels professionals, per exemple, el fet de l'acceptació de rebaixes salarials per garantir el manteniment de llocs de treball, i volem compartir aquestes bones pràctiques.
Per desenvolupar el debat, el grup va fer unes consideracions prèvies sobre quatre aspectes: definició de Responsabilitat Social Corporativa, definició de bona pràctica, conseqüències d'una pràctica poc encertada i identificació d'aquells aspectes en els quals es poden articular bones pràctiques en la gestió de les persones.
Per ajudar a fer aquesta anàlisi, el grup de reflexió va abordar la Responsabilitat Social Corporativa en la gestió de les persones i va prestar especial atenció a tres qüestions:
De manera resumida, expliquem aquí les principals bones pràctiques identificades en la gestió de les persones i que s'articulen al voltant de:
Les principals conclusions del grup són:
Podeu accedir a la reflexió completa del Grup 2.
La reflexió inicial que es va proposar com a fil conductor de les aportacions del debat va ser la següent:
Després d'uns anys des de l'aprovació de la Llei de Dependència i de les limitacions i dificultats per a la seva implantació, han tingut lloc circumstàncies no desitjades, però també altres que evidencien punts forts. Han quedat en el camí debats i reflexions sobre les necessitats de les persones, com són la valoració del grau de dependència, el paper dels cuidadors familiars o la promoció de l'autonomia, entre d'altres. Així doncs, es convidava a fer una reflexió sobre els punts forts i febles d'aquest quart pilar del benestar.
Basant-se en la defensa del model d'atenció a la dependència català i del decàleg elaborat per La Unió l'abril de 2009, el Grup de treball va analitzar el model que contempla la Llei i la seva adequació a la realitat. Aquesta anàlisi es va fer tenint en compte les fortaleses i debilitats, identificant bones pràctiques i els valors que les inspiren. El Grup també va abordar les principals característiques del model i va reflexionar sobre diversos aspectes.
El grup va basar la seva anàlisi al voltant de tres preguntes:
Les principals bones pràctiques identificades per aquest Grup, que resumim aquí, posen de manifest la necessitat de potenciar valors directament vinculats amb la reflexió ètica de la seva relació amb els usuaris.
Les principals conclusions del grup són:
Podeu accedir a la reflexió completa del Grup 3.
La reflexió inicial que es va proposar com a fil conductor de les aportacions del debat va ser la següent:
La realitat que avui ens interpel·la demana intervencions per canviar-la i exigeix un nivell de maduresa que ens permeti reflexionar, des d'una visió ètica, sobre els conflictes entre interessos i dels dilemes en els valors. La necessitat d'explorar vies de major eficiència i d'aprenentatge a través de la col·laboració i la cooperació és una exigència ètica, que no està exempta d'aquests riscos i conflictes. Us proposem una revisió des de la mirada de l'ètica per abordar problemàtiques com la generació de confiança i identificar aquells criteris ètics que podem incorporar en les experiències de col·laboració publicoprivada per augmentar la seva expectativa d'èxit.
El debat es va seguir a partir de tres preguntes:
En el cas d'aquest grup, es va focalitzar l'anàlisi dels aspectes ètics de la col·laboració publicoprivada en relació, exclusivament, a la prestació de serveis assistencials. Es van definir subàmbits d'anàlisi, sobre els quals es van identificar un conjunt de bones pràctiques que trobareu aquí de manera resumida.
Les principals conclusions del grup són aquestes:
Podeu accedir a la reflexió completa del Grup 4.
A partir de valors compartits, volem fomentar un comportament ètic en les organitzacions, els seus òrgans de govern, en els executius i els professionals cercant en tota activitat l'excel·lència en els resultats de servei, la innovació constant i el desenvolupament de les persones, convençuts que aquests paràmetres són facilitadors de la sostenibilitat de les empreses dins el teixit social.
Per aquest motiu, la III Jornada Associativa de La Unió s'ha centrat en L'ètica empresarial a les organitzacions sanitàries i socials. Fruit de l'anàlisi dels quatre grups de treball:
Cada grup ha elaborat les seves pròpies conclusions però us volem presentar unes reflexions finals: