A la inauguració de la sessió, Helena Ris, directora general de La Unió, va explicar que l'entitat va començar a treballar el benchmarking en la línia de salut mental i que, posteriorment, es va ampliar a altres àmbits. Segons va dir, la plataforma creada ha de servir per utilitzar dades recollides a partir d'indicadors que no estan a altres plataformes. A part, la directora general va subratllar que hi ha més de 200 professionals que participen en aquesta plataforma i va fer èmfasi en el fet que “compartint les millors experiències és com realment s'aprèn”. Per la seva banda, Jordi Ferré, responsable de Relacions amb l'Administració Sanitària de Pfizer –empresa patrocinadora de la sessió– va fer referència a la relació continuada de la farmacèutica amb La Unió a través de workshops i altres treballs. A més, va subratllar que intenten ser innovadors i excel·lents per col·laborar amb el sector i fer “una sanitat millor”. En aquesta newsletter trobareu un resum de les intervencions, així com les presentacions que els ponents van fer a la sessió. Per ampliar la informació, podeu consultar la nota de premsa o llegir les notícies publicades a Redacción Médica i Diario Médico. |
Joan Maria Ferrer, director d'Assessorament, Consultoria i Serveis de La Unió, va explicar la importància que el projecte de benchmarking té per a l'associació empresarial, el qual va definir com un “repte estratègic”, i va apuntar que és realitat gràcies al compromís dels associats. A la seva intervenció, va destacar que el benchmarking és “una eina constant per fer millor la feina” i que La Unió és “un element facilitador del treball que es comparteix”.
D'altra banda, va donar molta importància al fet de potenciar el debat i la reflexió a través dels indicadors que es consideren rellevants. Segons va assenyalar, es tracta d'identificar i estimular l'adopció de bones pràctiques per tal que les entitats obtinguin i mantinguin resultats de qualitat i eficiència.
Tal com va dir, són indicadors d'accessibilitat, productivitat, complexitat clínica, etc. que s'han establert perquè s'ha creat un sistema de treball adaptat a les necessitats de cada àmbit. Finalment, Joan Maria Ferrer va subratllar que la jornada de benchmarking serveix per divulgar el coneixement i posar-lo a l'abast dels professionals perquè sigui un benefici per al ciutadà.
Descarregueu la presentació de Joan Maria Ferrer per ampliar la informació:
La informació, motor de canvi
Josep Maria Argimon va destacar especialment que “és important ensenyar i demostrar sense por que tenim un sistema de salut tan bo”. En aquest sentit, també va apuntar que s'utilitzen molt poc les dades que tenim i que “la informació serà un dels motors de canvi del sistema de salut”.
En un altre ordre de coses, va fer referència als indicadors, sobre els quals va recordar que no existeix la perfecció i que no n'hi ha un de sol que pugui copsar tota la informació. Igualment, va afegir que és important contextualitzar-los més.
D'altra banda, va parlar de l'Observatori d'Innovació en Gestió, que va definir com una eina que va néixer per poder recopilar totes les informacions i elements d'èxit que s'hagin identificat per intentar escalar-los a tots els centres que se'n puguin beneficiar.
Així mateix, entre altres coses, va subratllar que qui disposa de més dades és l'Administració, fet pel qual aquestes han de ser de lliure accés, per garantir transparència, eficiència i igualtat d'oportunitats. Segons va dir, es tracta de crear valor però sempre sense vulnerar la protecció de dades.
Podeu descarregar la presentació de Josep Maria Argimon per ampliar la informació:
Al llarg de tota la sessió es va insistir especialment en la importància de compartir la informació obtinguda amb el benchmarking, així com les experiències que s'han detectat que ofereixen millors resultats. És precisament amb aquesta intenció que la sessió va incloure una taula –moderada per Pere Pascal, de l'Àrea de Consultoria i Serveis de La Unió,– en la qual es van presentar casos d'èxit per als diferents àmbits de benchmarking en els quals es treballa a La Unió.
Les experiències que es van exposar són les següents (feu clic sobre els enllaços per descarregar les presentacions que van fer els ponents):
A l'hora de presentar la publicació, Joan Maria Ferrer, director d'Assessorament, Consultoria i Serveis de La Unió, va ressaltar que l'objectiu del projecte és conèixer i aprendre del demés. Igualment, va recordar que l'exercici de benchmarking no és complet si no es donen a conèixer els resultats. També va comentar que la iniciativa de benchmarking de La Unió és un projecte obert i va convidar a totes les entitats que encara no en formen part a que s'animin a participar-hi i a aportar-hi idees.
Participació de més de 200 professionals
A la publicació s'explica que el projecte de benchmarking es basa en una plataforma web a través de la qual més de 200 professionals de 40 entitats comparteixen dades que donen resposta a indicadors relacionats amb salut mental, atenció especialitzada, primària, sociosanitària, infermeria i infraestructures i equipaments. Aquests indicadors s'han elaborat en funció de les àrees d'interès dels participants.
Més enllà de la recollida de dades
Així, el projecte de benchmarking de La Unió va més enllà de la recollida de dades. S'analitza la informació i es donen a conèixer les experiències que han permès als centres obtenir millors resultats.
Entre la gran varietat d'elements analitzats en el projecte de benchmarking de La Unió, s'han estudiat aspectes com l'eficàcia dels programes de salut mental, les mesures de contenció de la despesa de farmàcia a centres d'atenció primària, l'evolució dels malalts polimedicats en atenció sociosanitària, actuacions per reduir el dolor postquirúrgic o els indicadors de consum energètic, entre molts altres.