A la primera part de la sessió, Pere Pascal, de la Secretaria Tècnica del Consell Tècnic Assessor d'Infraestructures i Equipaments de La Unió, va fer una radiografia dels serveis de suport del sector hospitalari. Va explicar que els serveis de suport (neteja, restauració, bugaderia, seguretat i altres) representen aproximadament el 10% de les despeses d'un hospital i que, actualment, la tendència és passar de la xarxa de serveis als serveis en xarxa. Així doncs, es viu un canvi de model que implica potenciar el treball en xarxa i les aliances estratègiques.
Segons va dir, aquest canvi de model té algunes barreres, com la falta de confiança o d'un marc jurídic que generi els incentius necessaris. A la vegada, hi ha grans oportunitats que no s'han de passar per alt, com l'ús més racional dels recursos, guanyar dimensió per assolir estalvis per economies d'escala, estandarditzar processos o aconseguir més flexibilitat.
Pere Pascal també va fer referència a les enquestes que ha dut a terme La Unió entre els seus associats els anys 2009, 2013 i 2014 per identificar iniciatives de col·laboració. Malgrat que no és una mostra complerta, ja que només recull experiències d'entitats associades a La Unió, entre les 208 iniciatives de col·laboració que s'han registrat, n'hi ha un 5% relacionades amb els serveis de suport. Per acabar, Pere Pascal va mencionar alguns exemples d'experiències de serveis de suport compartits desenvolupades a Catalunya i a nivell europeu, i va exposar algunes de les tendències que es preveuen en el sector per als propers anys.
Podeu descarregar la presentació de Pere Pascal per ampliar la informació:
La primera taula de la jornada –que va ser moderada per Daniel Navó, cap d'Obres i Serveis de la Fundació Hospital de l'Esperit Sant– es va centrar en noves fórmules des de la perspectiva de les empreses de serveis. Josep Llovera, Business Development Director Iberia de ISS Facility Services, va ser el primer en intervenir i va exposar diversos casos pràctics de restauració de centres que comparteixen processos de planificació i producció. Després de donar a conèixer un cas d'especialització, un d'aprofitament de capacitat i un d'unificació de planificació i producció, va concloure que compartir infraestructures, models de producció i planificació entre centres és una manera d'aconseguir eficiències i que s'haurien d'incentivar projectes de col·laboració entre institucions, sobretot per l'alt nivell d'instal·lacions infrautilitzades. A més, va subratllar que les sinergies es produeixen en funció del model escollit i les característiques de cada centre, així com que és més sostenible fer-ho entre entitats d'un mateix territori, amb productes de proximitat i generació o manteniment d'activitat econòmica.
A continuació, Laia Gelabert, cap de Projectes d'Eficiència Energètica de Gas Natural Serveis, va parlar de solucions de gestió energètica al sector hospitalari. L'experta va destacar especialment la necessitat d'oferir solucions a mida, adaptades a les necessitats concretes de cada client i que signifiquin una gestió integral. També va donar importància al fet de comptar amb telegestió per a tots els projectes de gestió de l'eficiència energètica. A més, va exposar àmpliament tres casos reals: el del Complex Hospitalari de la Universitat de Santiago de Compostela, el de l'Hospital Universitario La Paz, de Madrid, i el de l'Hotel Simba, de Castelló.
Finalment, Mariano Rodríguez, responsable de Serveis d'Integrated Facility Management Sanitat de Sodexo, va tractar la integració de serveis de Facility Management en el món hospitalari. A la seva intervenció va ressaltar que hi ha molts tipus possibles d'externalització, així com molts serveis que es poden integrar, de manera que, segons va comentar, cal analitzar les circumstàncies del client per adaptar el servei a les seves necessitats. Pel que fa a l'estalvi de costos, va insistir en la necessitat de definir nivells de servei per analitzar els costos i les opcions que hi ha tasca a tasca, a més d'analitzar les alternatives i buscar sempre contractes on les dues parts surtin guanyant.
Podeu descarregar les presentacions dels tres ponents per ampliar la informació:
La segona part de la sessió va començar amb la intervenció de Juanjo Heras, director regional de Catalunya, Llevant i Aragó d'Operacions d'NH Hoteles. A la seva exposició va presentar experiències del sector hoteler exportables a l'àmbit dels serveis de suport a la sanitat i va fer benchmarking entre sectors. Com a exemple d'accions per millorar la gestió realitzades a NH, Juanjo Heras va parlar de la creació d'una central de compres pròpia, per a tots els hotels; de la posada en marxa d'una borsa de treball a l'àrea de Barcelona (província + ciutat) per destinar recursos que no calguin en determinats dies des d'un hotel a un altre; de l'externalització del departament de pisos i de manteniment, o de la compra d'elements d'ús comú entre més d'un hotel, a partir de l'organització d'un sistema de préstec i tornada, per a eines que no s'utilitzen tots els dies als hotels.
També va apuntar altres accions, com l'inventari únic de material sobrant als hotels, la centralització i posterior externalització del departament d'Administració, la creació d'una figura centralitzada del responsable de compres i serveis generals o la posada en marxa d'una única cuina central que produeix per a tots els establiments d'una ciutat, entre altres.
Podeu descarregar la presentació de Juanjo Heras per ampliar la informació:
La segona taula de la jornada, que portava per títol "Serveis de suport i estratègies de futur, la perspectiva dels centres" i que va ser moderada per David Barrachina, director de Serveis Generals de la Fundació Sanitària de Mollet, es va iniciar amb la presentació de Jaume Castellano, director de Serveis Auxiliars a la Sanitat (SAS), sobre avantatges i desavantatges de compartir serveis en el cas dels hospitals de Campdevànol, Olot i Vic. Segons va exposar, Serveis Auxiliars a la Sanitat és una empresa de serveis de suport creada en el marc de l'aliança estratègica del Triangle i que actualment està formada per 10 entitats. Els objectius de SAS són oferir una plataforma de serveis que permeti deslligar l'associat de la gestió del dia a dia dels serveis de suport no assistencials, centralitzar la gestió dels diferents serveis per millorar i contenir costos, desenvolupar noves línies de producte i incorporar nous associats. Jaume Castellano va indicar algunes barreres i inconvenients que havien anat sorgint i va destacar que les entitats membres del SAS havien assolit encomies d'escala i estalvis, fruit de la col·laboració.
Tot seguit, Joan López, gerent de Logística i Serveis Interns de Mútua Terrassa, va exposar l'experiència d'aquesta entitat en comprar o produir serveis. Concretament, tal com va explicar, Mútua Terrassa va prendre la decisió estratègica de produir serveis en lloc de comprar-los i, a més, produir-los també per a altres centres. Així, actualment compten, per una banda, amb serveis model out in house per a bugaderia, arxiu Història Clínica, manteniment, magatzem de producte sanitari, logística de producte, esterilització, TIC, neteja i atenció telefònica per a l'Hospital, el Sociosanitari i el CAP. I, d'altra banda, amb serveis subcontractats de restauració, seguretat i una part del manteniment. Segons Joan López, això permet, entre altres coses, gestionar de forma diferencial el que és assistencial i la logística sanitària, així com, a nivell econòmic, assolir l'automatització, un volum i organització industrial i crear economies d'escala.
Finalment, Josep Sánchez, director de Serveis Generals de l'Institut d'Assistència Sanitària es va centrar en la integració dels serveis de suport en el marc del projecte CIMS Girona. El projecte CIMS, que implica més de 4.600 professionals de cinc línies assistencials i de promoció de la salut, pretén apropar de forma eficient les dues organitzacions que l'integren –ICS Girona i IAS–, però mantenint la seva independència jurídica, per potenciar les sinergies entre les dues institucions i aconseguir una millora significativa per als ciutadans del territori. En aquest sentit, Josep Sánchez va explicar que s'han dut a terme diverses accions, com la contractació conjunta de subministraments, gasos, transport de mostres, neteja, bugaderia i seguretat; l'aprofitament de la gestió conjunta per implantar aplicatius informàtics comuns; l'estandardització de protocols i processos de neteja, bugaderia i seguretat, i l'inici de la revisió de processos de manteniment segons la metodologia Lean.
Podeu descarregar les presentacions dels tres ponents per ampliar la informació: