Els Premis a la Innovació en Gestió responen a la voluntat de La Unió de reconèixer i atorgar valor al treball de les organitzacions sanitàries i socials en aplicar innovacions a la gestió de les seves institucions, de destacar el valor que aporten en la gestió de les persones i de premiar les innovacions que es tradueixen i impacten positivament en resultats per als ciutadans. Els guardons consten de tres categories: Eficiència i sostenibilitat, Gestió dels professionals i Gestió assistencial de les persones, per a cada una de les quals se selecciona un primer premi i un finalista. Aquests reconeixements s'emmarquen en el Pla estratègic de La Unió 2010-2015, que inclou la innovació en gestió com a aportació estratègica de les organitzacions i els professionals a la creació de valor en el sector sanitari i social. En aquesta newsletter podreu conèixer amb profunditat els projectes premiats a l'última edició, així com saber quins són els requisits per presentar candidatures a la propera convocatòria. | |
Ja s'ha obert el període de presentació de candidatures per a la convocatòria dels Premis a la Innovació en Gestió d'aquest any. Totes aquelles entitats que hi vulguin presentar alguna experiència han d'omplir el qüestionari adjunt i fer-lo arribar per correu electrònic a uch@uch.cat. El termini per presentar candidatures finalitza el 30 d'octubre de 2015. L'acte d'entrega dels premis tindrà lloc en el marc d'un esdeveniment institucional que s'anunciarà més endavant.
Podeu descarregar el qüestionari i les bases dels Premis per ampliar la informació. També trobareu més informació al web de La Unió.
El primer premi de la categoria d'Eficiència i sostenibilitat va ser entregat a IDC Salut, pel projecte “Integració de la plataforma de compres en el procés assistencial”. L'objectiu d'aquesta iniciativa era reduir costos associats al consum de material fungible. Per fer-ho, es va constituir la plataforma de compres transversal per als tres centres d'IDC Salut Catalunya, en col·laboració amb la Direcció d'Infermeria i Processos Assistencials (DIPA). La DIPA valora productes per volum/cost, basant-se en l'experiència de l'ús i l'evidència científica, per buscar la reducció del consum d'altres productes associats als avaluats, així com la implantació de millores en dinàmiques de treball que condueixin a l'estalvi de materials i recursos humans.
La integració de la plataforma ha permès obtenir un estalvi global del 28,73% (71.510 euros) entre els cinc productes analitzats durant un període de 10 mesos. Cal destacar que la participació del professional assistencial en l'elecció de productes i la negociació de preus per part de compres des d'una posició dominant són clau per propiciar un estalvi de costos.
Podeu descarregar l'article adjunt per llegir tots els detalls d'aquesta experiència:
El Consorci Sanitari de Garraf va ser considerat finalista de la categoria d'Eficiència i sostenibilitat, per “Incrementant l'eficiència del procés quirúrgic. Implantació de la metodologia Lean en l'àrea quirúrgica”. L'objectiu del projecte era augmentar, mitjançant l'aplicació de mesures Lean, l'eficiència de l'Àrea Quirúrgica de l'Hospital Residència Sant Camil. El Lean Management és un model de gestió dissenyat per aconseguir processos fluids a través de fer només allò que genera valor des del punt de vista del client i eliminar el malbaratament.
Es va dur a terme un estudi prospectiu a l'Àrea quirúrgica, mitjançant l'anàlisi de la situació real a través de l'enfocament Lean de millora contínua, utilitzant el cicle PDCA de Deming, l'eina 'A3 i el concepte de standard work, entre d'altres.
Després de l'aplicació de les tècniques Lean als tres quiròfans, el temps interquirúrgic de 60-80 minuts es va estabilitzar en 40 minuts i va disminuir així en un 30%. Això va suposar la realització d'una intervenció més per quiròfan al dia o, el que és el mateix, 15 intervencions per setmana. A més, l'estabilització del temps interquirúrgic va permetre disminuir un 50% el nombre d'intervencions anul·lades per manca de temps. Les 139 intervencions per mes de mitjana van passar a 152 intervencions mensuals.
Podeu descarregar el PDF adjunt per ampliar la informació d'aquesta experiència:
El guanyador del primer premi de la categoria de Gestió assistencial de les persones va ser el Consorci Sanitari de l'Anoia / Hospital d'Igualada, per “Recuperació en cirurgia protèsica de genoll i de maluc”. Segons expliquen els responsables de l'experiència premiada, els malalts sotmesos a cirurgia programada de pròtesi primària de genoll i maluc acostumen a tenir estades hospitalàries que duren al voltant d'una setmana, amb els conseqüents riscos de complicacions pròpies d'ingressos prolongats. A l'Hospital d'Igualada es va plantejar millorar aquest procés quirúrgic amb la introducció d'un protocol de recuperació millorada, consensuat de manera multidisciplinària i basat en l'evidència d'altres experiències publicades (conegudes com a fast track o rehabilitació multimodal).
Després de 6 mesos d'aplicació, l'estada mitjana de malalts sotmesos a aquestes cirurgies ha passat de 8,18 a 4,52 dies, sense casos de mortalitat, reingressos per motius relacionats amb la cirurgia o altres complicacions. Els protocols de recuperació millorada es consideren una innovació organitzativa i assistencial per la qual val la pena apostar, no només en traumatologia, sinó en altres tipus de serveis quirúrgics.
Podeu descarregar el PDF adjunt per ampliar la informació d'aquesta experiència:
El Parc Sanitari Sant Joan de Déu va ser el finalista de la categoria de Gestió assistencial de les persones, per “Programa pilot d'atenció al pacient crònic complex en salut mental”. Aquesta entitat, seguint les orientacions del Pla de Salut pel que fa a l'atenció a les persones amb patologies cròniques i complexes, ha posat en marxa la Primera Iniciativa a Catalunya per al desenvolupament del model d'atenció a la cronicitat a l'àmbit de la Salut Mental, mitjançant el Programa pilot “Pacient Crònic Complex en Salut Mental” ( PCC_SM).
Amb aquest programa es pretén aconseguir gestionar les necessitats de les persones afectades per malaltia crònica en salut mental amb una perspectiva global i integral. L'objectiu final és millorar la seva qualitat de vida, amb més coordinació entre nivells assistencials, amb una reducció de la fragmentació del procés d'atenció, optimitzant les transicions entre els diferents nivells i potenciant d'aquesta manera un sistema més integrat.
Aquest programa s'ha realitzat sense la necessitat de comptar amb més recursos econòmics, utilitzant únicament les eines de gestió que han permès construir un nou model d'atenció més eficient. Els primers resultats mostren una disminució del 18,9% dels ingressos en les unitats d'aguts de règim tancat, una xifra molt superior a l'objectiu inicial establert de reduir un 10% aquests ingressos, objectiu que ja era molt ambiciós.
Podeu descarregar el PDF adjunt per ampliar la informació d'aquesta experiència:
El primer premi de la categoria de Gestió dels professionals va ser per a l'EBA Vallcarca, per “L'accés a la informació com a base de l'excel·lència assistencial. Canviant paradigmes”. L'EBA Vallcarca SLP assumeix des del 2003 la gestió dels Centres d'Atenció Primària dels barris de Vallcarca i Sant Gervasi de Barcelona ciutat, amb una població de 56.000 habitants. Durant aquests deu anys, la població ha augmentat la seva edat i complexitat, fet que feia necessari disposar d'eines d'informació per quantificar de manera objectiva la competència professional de l'equip de l'entitat.
A finals de 2013 van iniciar el Projecte Centros en Transición©, ideat com un procés de recerca de l'excel·lència, definida com un increment continu de l'efectivitat i l'eficiència, i que es fonamenta en la modificació del comportament assistencial per mitjà del coneixement. Es parteix d'un sistema d'informació que permet fer un seguiment de l'activitat clínica duta a terme per cada professional respecte a l'activitat esperada en funció de les característiques de la població assignada. Així mateix, es realitzen periòdicament reunions amb tots els estaments, per redefinir l'entorn de relació dins de l'equip i envers els pacients, amb l'objectiu d'obtenir la major resolució possible de les necessitats sanitàries, en base poblacional i epidemiològica de la manera més sostenible, efectiva, eficient, equitativa i accessible.
Podeu descarregar el PDF adjunt per ampliar la informació d'aquesta experiència:
La Fundació Pere Mata/Pere Mata Social va ser l'entitat finalista de la categoria de Gestió dels professionals, per “Avaluació de competències professionals”. Amb aquest projecte, el Grup Pere Mata va iniciar un sistema d'avaluació de competències entre diversos perfils professionals, definits prèviament. L'objectiu era avaluar si les persones disposen de coneixements, destreses i actituds necessaris per exercir la seva activitat laboral. També es valorava si saben resoldre problemes de manera autònoma, activa i crítica i, al mateix temps, si tenen capacitat per col·laborar amb l'entorn laboral i l'organització del treball.
Per fer-ho es va elaborar una metodologia de definició de les competències clau en l'organització, es va crear el diccionari de competències i es van definir els graus d'assoliment per a cadascuna d'elles. Posteriorment, es va crear l'eina d'avaluació objectiva per establir la situació actual dels treballadors i analitzar les debilitats sorgides en els resultats obtinguts. L'estratègia de resolució es va plantejar a través del pla formatiu i la gestió dels recursos humans. games-monitoring.com
Podeu descarregar el PDF adjunt per ampliar la informació d'aquesta experiència: