En el marc del 10è aniversari d'Unió Consorci Formació (UCf), el passat 1 de març es va celebrar la Jornada Inaugural del 5è Programa Update Directiu d'UCf, a l'Aula Magna de la Facultat de Medicina de l'Hospital Clínic de Barcelona. Durant la inauguració de la jornada, Jose Augusto Garcia, director general del CSC, va fer referència al fet que més de 2.000 professionals ja s'han format amb aquest programa. La sessió va començar amb la conferència “Les universitats corporatives i les organitzacions que aprenen”, a càrrec de Luis Vives, del Departament de Direcció General i Estratègia d'ESADE i degà associat de l'MBA d'ESADE. A continuació, Àngels Paredes, responsable acadèmica dels programes de formació i desenvolupament directiu d'UCF, va oferir una visió en clau de lideratge de la conferència. Tot seguit, hi va haver un debat sobre gestió clínica, moderat per Jordi Varela, director del Programa de Formació de Gestió Clínica, i que va comptar amb Cristina Nadal, directora de l'Àrea d'Atenció Sanitària del Servei Català de la Salut, i Mireia Subirana, directora de Cures del Consorci Hospitalari de Vic i degana de la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar de la Universitat de Vic. Durant la jornada, Dani Jiménez, científic i director de CreCiència i Experimentàlia, va presentar diversos experiments ideats per a l'ocasió i vinculats a la capacitat d'aprenentatge de les entitats. La cloenda va ser a càrrec de Josep M. Campistol, director general de l'Hospital Clínic, i Xavier Baro, director d'Organització i Relacions Laborals de La Unió. En aquesta newsletter trobareu un resum de les intervencions, així com les presentacions que es van mostrar a l'acte. |
L'acte va començar amb la intervenció del professor Luis Vives, del Departament de Direcció General i Estratègia d'ESADE i degà associat de l'MBA d'ESADE, qui va dictar la conferència “Les universitats corporatives i les organitzacions que aprenen”. El professor va destacar que les organitzacions que sobreviuen al llarg del temps són les que aprenen i, en aquest sentit, va dir que cal alinear les persones amb l'estratègia organitzacional per tal de construir un futur. Perquè, segons ell, al final, la base del futur són les persones i el sector sanitari està conformat per persones formades que disposen de capacitat de resposta.
Vives va dibuixar el futur de les organitzacions en un marc de sostenibilitat i de capacitat de modificar les regles del joc per tal d'adaptar-les millor a la realitat. En aquesta línia, va subratllar que és important alinear el talent amb la visió de negoci. A continuació, citant Peter Senge, va remarcar que només les organitzacions capaces d'aprendre de manera més ràpida que els seus competidors lideraran el futur.
Luis Vives també va fer èmfasi en la importància de les universitats corporatives, tot destacant que no és el mateix que les persones aprenguin a que ho facin les organitzacions. En la seva exposició va enumerar els motius pels quals es creen les universitats corporatives: alineament de l'estratègia i el talent, i desenvolupament de la cultura organitzativa i la gestió del coneixement. Com a exemples, va fer referència a l'Apple University o la Universitas Telefonica, entre d'altres.
De les organitzacions que aprenen va reconèixer diversos aspectes, com el suport de l'organització, l'establiment d'una cultura que dóna suport a l'aprenentatge i el fet d'estimular processos intuïtius que fomenten l'aprenentatge.
Per acabar, Luis Vives va posar en valor l'aprenentatge experiencial –l'action learning–, l'aprendre amb la pràctica, i va assenyalar que el futur rau en equips transversals que moguin i generin acció a més de coneixement. Així es com es va referir al veritable canvi dins les organitzacions.
Per ampliar la informació, podeu descarregar la presentació que va fer Luis Vives a la sessió:
A continuació, Àngels Paredes, responsable acadèmica dels programes de formació i desenvolupament directiu d'Unió Consorci i Formació, va aportar una visió en clau de lideratge de la conferència.
Per a Paredes, l'aprenentatge és rellevant en tant que serveix per canviar valors i comportaments. Durant la seva intervenció, va detallar les característiques dels estils de lideratge que fomenten l'aprenentatge. De manera molt gràfica, va explicar que en un 10% tenen la iniciativa de formar-se, en un 20% adquireixen coneixement en contacte amb altres persones i el 70% restant és aprenentatge a través de la pràctica. També va insistir en el fet que, cada vegada més, els directius es recolzen més a l'hora de fer avançar les organitzacions.
Àngels Paredes va argumentar que aquest perfil de directiu és un gran navegador de la paradoxa, ja que sovint es troben caminant entre la lleugeresa i la profunditat, la solidesa i la profunditat o el ser reflexiu i ràpid alhora.
Tot seguit, es va establir un diàleg al voltant dels reptes de la gestió clínica, moderat per Jordi Varela, director del Programa de Formació de Gestió Clínica, amb Cristina Nadal, directora de l'Àrea d'Atenció Sanitària del Servei Català de la Salut, i Mireia Subirana, directora de Cures del Consorci Hospitalari de Vic i degana de la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar de la Universitat de Vic.
Jordi Varela va destacar que el que cal impulsar a les organitzacions és el que aporti valor avalat per resultats, tant des del punt de vista del pacient com des de l'eficiència i el sistema. Com a principals reptes de la gestió clínica va apuntar la implicació dels pacients, el foment de les pràctiques de valor i la millora de la qualitat i la seguretat. Les dues ponents van estar d'acord amb aquest punt de partida del diàleg. Per la seva banda, Cristina Nadal va posar el focus en el fet que el pacient cada vegada està més informat, en la seva l'experiència i en com la qualitat es pot utilitzar per innovar a nivell organitzatiu. Mireia Subirana va ser del parer que per tal d'impulsar la millora en els centres, a més de presentar resultats, cal contextualitzar-los. Y si se deja de tomar, no hay crisis para el cuerpo, el peso y el agua no vuelven. La reducción del peso corporal no se produce de forma brusca, sino gradualmente, por lo que no hay peligro para el organismo. Reduslim Los comprimidos no crean adicción, no provocan reacciones alérgicas y no son rechazados por el organismo També es va referir al rol de la infermera de pràctica avançada i al decret sobre la prescripció infermera, en aquest cas, com una regressió de la professió.