El Consell Tècnic Assessor de Comunicació i Responsabilitat Social Corporativa (RSC) de La Unió va organitzar la sessió tècnica “La Responsabilitat Social Corporativa en els nous entorns”. L'objectiu de la jornada era posar en valor aquesta eina de gestió des del punt de vista estratègic en els nous entorns econòmics i socials sota la perspectiva empresarial, ciutadana i professional. Més de 75 professionals de l'àmbit de la Comunicació i la Responsabilitat Social Corporativa van participar en aquesta sessió. Podeu veure el vídeo de tota la jornada. |
La primera intervenció de la jornada va ser a càrrec de Josep M. Canyelles, promotor del think thank www.responsabilitatglobal.com i assessor d'empreses, governs i organitzacions en Responsabilitat Social Empresarial (RSE), i es va centrar en el sentit estratètic de la RSE. Per començar la seva presentació, Canyelles va destacar que “hi ha moltes més PIMES de les que pensem que gestionen RSC”. I va posar exemples de petites empreses –Tecnol, La Fageda, KH Lloreda, Gutmar, Sweet Centre o, fins i tot el cas d'un emprenedor d'Igualada– que són socialment responsables i que han integrat aquesta filosofia en la seva manera de fer. “Per fer RSC no és rellevant si l'empresa és gran, petita o és un autònom. El que està clar és que no trobarem cap empresa mediocre que desenvolupi accions de Responsabilitat Social”, va assenyalar.
En començar la seva intervenció, va posar de manifest que la RSC és un estil de gestió que s'ha d'integrar a l'empresa i a la seva estratègia. Segons va puntualitzar, “la RSC ha de tenyir totes les àrees d'una empresa i no s'ha de confondre amb un llistat de bones pràctiques”. També va introduir el concepte de la R+D com a acció socialment responsable, ja que significa un esforç per mantenir la viabilitat de l'empresa, per créixer, aconseguir més llocs de treball i mantenir l'ocupació al territori.
Silos va presentar algunes dades concretes, com que 6 de cada 10 empreses de l'Estat saben què és la RSC o que el 15% de les empreses espanyoles tenen formalitzada l'estratègia de RSC i que, en la majoria de casos, es formula des del Consell d'Administració o des de la Direcció General. Segons va explicar, cal tenir molt en compte que hi ha diferències en funció del tipus d'empresa, ja que hi ha destacades variacions en els resultats de l'informe depenent de si les empreses són grans i mitjanes o petites. Per exemple, segons les dades de l'informe, pel que fa a les empreses que han abandonat les seves activitats a causa de la crisi, un 3,12% de les mitjanes i grans empreses ho ha fet de manera definitiva i, en el cas de les petites empreses, aquest percentatge augmenta fins el 17,9%. Un dels aspectes que també va destacar el director de Desenvolupament Corporatiu i de l'estudi de l'Informe Forética és que els processos verticals dominen la gestió d'accions, mostrant deficiències en la transversalitat de la RSE.
Pel que fa a la visió dels ciutadans, l'informe assegura que un 50% n'ha sentit a parlar. A més, tal com va informar Jaime Silos, s'ha incrementat el percentatge de ciutadans que tenen en compte aspectes de RSC per valorar una empresa. Segons les dades del treball, un 45% dels ciutadans opina que ha deixat de comprar un producte perquè una empresa no era socialment responsable.
Finalment, Silos va concretar les principals conclusions de l'Informe Forètica, segons les quals s'ha incrementat la notorietat i la nitidesa de la RSE tant en empreses com entre els consumidors; la RSE avança però encara predominen els processos verticlas davant dels transversals; la petita i mitjana empresa es desvincula del fenomen de la RSE; empreses i ciutadans adapten la seva Responsabilitat Social al context de crisi; el ciutadà no percep millores malgrat la conjuntura i, finalment, la RSE supera el test d'estrès.
L'Informe 2011 sobre l'evolució de la RSE a Espanya, realitzat per Forètica –una xarxa global d'organitzacions i professionals implicats en el desenvolupament de la Responsabilitat Social que aglutina a més de 200 socis– es pot consultar íntegrament aquí.
Podeu consultar la presentació de Jaime Silos.
Podeu consultar la presentació de Jordi Fabà.
Podeu consultar la presentació de Laura Escalante.