Aquesta newsletter recull les aportacions que els participants a la jornada de treball amb grups focals de La Unió van fer sobre el lideratge i la gestió clínica. La sessió va reunir un total de 39 participants de 10 institucions hospitalàries, separats en dos grups (professionals mèdics i d'infermeria). L'informe "Debat amb professionals mèdics i d'infermeria de l'àmbit hospitalari" incorpora les conclusions per a les quatre àrees d'interès que es van tractar a la jornada: el model sanitari català; l'organització (clima, participació i implicació); lideratge i gestió clínica, i professió: competència i avaluació. Aquest informe és fruit de la voluntat de La Unió d'apropar-se i escoltar la veu dels professionals, fet que va impulsar l'associació empresarial a realitzar un treball amb metodologia qualitativa per recollir les seves inquietuds, interessos i expectatives en el moment actual. És per això que La Unió va organitzar la jornada de treball amb dues sessions de grups focals. Les conclusions d'aquest treball són una bona oportunitat per descobrir eixos de creixement de les persones dins les organitzacions del sistema sanitari. Totes les conclusions es presenten en una sèrie de cinc publicacions digitals (aquesta és la tercera) per donar a conèixer amb detall les aportacions i conclusions recollides a la sessió focal. La sessió amb els grups focals va ser una primera experiència, que tenia l'objectiu d'estimular el debat per elaborar conclusions i propostes sobre els temes que més preocupen els professionals. Ara, tots aquells que vulgueu participar al debat podeu fer les vostres aportacions amb el hashtag #DebatProfessionals a Twitter. També podeu consultar les newsletters publicades recentment sobre els altres àmbits del debat: 'Què opinen els professionals mèdics i d'infermeria sobre l'organització?' i 'Què opinen els professionals mèdics i d'infermeria sobre el model sanitari?' |
Els assistents van debatre sobre quins líders són necessaris i van puntualitzar que abans, aquell professional que sabia més d'una tècnica o especialitat, es convertia en el líder. En canvi, van coincidir en el fet que "ara això ja no passa" i van destacar que “ara, un líder ha de ser també gestor”. També van comentar que per al futur de la nostra sanitat no és fàcil trobar els líders adequats dins les organitzacions, ja que cal adoptar els dos rols: clínic i gestor, de manera que es requerirà un nou currículum.
Els professionals mèdics van explicar que hi ha experiències que han funcionat molt bé (per exemple, l'acord per la Cirurgia Toràcica entre diferents hospitals catalans), fet que demostra que, si s'apliquen raons tècniques, és possible arribar a entendre's i obtenir un benefici per al conjunt del sistema. Malgrat això, es va subratllar que no serà fàcil dur a terme les renúncies necessàries per integrar i fusionar serveis de Medicina Interna, per exemple. A més, van afegir que “no s'ha de vincular el redisseny de serveis a la crisi”, perquè les necessitats ja hi eren abans, la crisi només les ha fet més urgents.
Els participants van valorar que les possibilitats que brinda el model sanitari permetrien l'establiment d'acords i aliances entre professionals, en les quals s'identifiquessin líders clínics i gestors. I van deixar molt clara una premissa: la necessitat del líder d'oferir sempre a tots els membres de l'organització informació continuada i transparent, on es faci evident l'aplicació de la justícia i equitat, ja que, segons van dir, “si s'argumenta sense engany, probablement s'esdevingui l'entesa”.
Per acabar, els professionals mèdics van escollir algunes característiques del lideratge que és necessari avui:
En el grup d'infermeria es va comentar que, tradicionalment, el sistema fa que el treball de la infermera estigui molt enfocat a la producció assistencial, deixant poc o nul temps a la reflexió per aportar coneixement i idees noves. És per això que van coincidir en destacar que cal fomentar ambients de treball i espais de temps per a la reflexió compartida i la gestió del coneixement, és a dir, que afavoreixin la innovació. I van dir que, per fer-ho, són necessaris dos elements fonamentals: el lideratge i l'autonomia.
Segons van exposar, el lideratge en aquesta transició és fonamental. Liderar és el màxim exponent d'acte creatiu en les organitzacions. No hi ha major creativitat que la concepció d'una nova visió, i la capacitat d'inspirar i arrossegar cap a ella a un equip. En aquest sentit, van apuntar que cal fer el pas de la supervisió “productivista” al lideratge infermer.
Segons els professionals d'infermeria, aquest lideratge implica una visió holística i de conjunt del procés assistencial, així com adquirir una visió territorial dels problemes de salut de la població. En aquest punt, a més, van tornar a incidir en la importància de l'atenció primària com a porta d'entrada al sistema sanitari.
Així mateix, van deixar clar que no s'entén la innovació sense l'autonomia del professional i que una bona manera d'encoratjar la innovació és crear l'ambient propici perquè les idees sorgeixin. Segons el seu parer, entendre la innovació com un procés en el qual es delega en els professionals significa que ells han de pensar en les pràctiques més adequades a les necessitats dels seus usuaris, i és a partir d'aquí quan creuen que vindrà la innovació.
Finalment, van considerar que les noves tecnologies han de ser un pilar per a una assistència més proactiva i preventiva. A més, van recordar que cal, d'una banda, que la totalitat dels professionals assoleixi una expertesa i el domini adient d'aquestes eines i, de l'altra, que s'assumeixi el canvi cultural que es comentava anteriorment. Així es podrà fer treball de “despatx” i, amb aquestes eines, s'assumirà com feina d'infermeria.