A la primera taula d'experiències, que va estar moderada per Sílvia Ferrer, directora d'infermeria de la Xarxa Sanitària i Social Santa Tecla, es va tractar el compromís en gestió clínica: nous abordatges d'infermeria que contribueixen a l'eficiència del sistema, i va comptar amb la presentació de sis projectes:
La segona taula, que va ser moderada per Judit Fernández, directora d'infermeria de l'Hospital Universitari Mútua de Terrassa, es va centrar en el compromís professional i social: abordatges d'infermeria per a noves demandes de salut, la participació infermera en òrgans institucionals, socials i/o solidaris, i es van donar a conèixer quatre experiències:
Pel que fa al paper de la infermeria, va destacar els treballs de la infermera Anne J. Davis i la seva visió d'aquest àmbit. Davis afirma que cuidar en el segle XXI s'ha tornat una tasca complexa. En aquest sentit, Begoña Roman manté que, a més de cuidar, la professió infermera s'ha d'implicar en la recerca, la docència, els òrgans de govern, etc. Segons va explicar, des dels anys 70, la professió infermera ha fet un gran esforç per actualitzar-se, però seguint un model massa mèdic. És per això que va demanar a la professió més incidència sobre les seves pròpies especificitats.
Fent una mirada a aquestes especificitats va subratllar que, a més d'unes tasques tècniques, les infermeres desenvolupen també un treball social i psicològic que, en alguns casos, va definir com espiritual i comunitari. A més, va posar èmfasi en el fet que les infermeres han estat les primeres en situar el pacient al centre del sistema i en fer un abordatge integral.
Roman va defensar que el conjunt de les especificitats encara no és prou reconegut per la societat actual, ja que “encara és massa subsidiària del metge”. Sobre aquest punt va apel·lar a la responsabilitat de les infermeres i va assegurar que els cal “superar l'anorèxia de poder que durant molt de temps han patit com a col·lectiu”, afegint, a més, “que la responsabilitat és saber i saber és poder”.
Lideratge i límits de la infermeria
La professora Roman va esgrimir que aquest saber s'ha de fer visible a la societat i que ha d'arribar a consolidar-se també a les facultats. Sobre aquest aspecte va assenyalar que les infermeres han estat capaces de construir un lideratge col·lectiu que va qualificar de “democràtic” en el sentit que està molt arrelat en el treball en equip. Així mateix, va situar l'origen d'aquest lideratge a l'àmbit comunitari en el qual “les aportacions de la infermeria han estat molt valuoses”.
La professora de filosofia va insistir en el fet que el lideratge característic de la professió infermera és plural, tot destacant el seu paper de cuidadores. Alhora, va reflexionar sobre els límits de la professió. També es va referir al seu lideratge, ja que les infermeres compten per tradició en el seu ADN amb unes habilitats comunicatives cap a les persones ateses i, per tant, se situen com “les principals educadores de les expectatives dels pacients”.
Roman va destacar que infermeria, medicina i treball social han d'anar de la mà per aconseguir millors resultats en eficiència i eficàcia. Per la seva feina, va situar la infermera com una gran detectora de les principals contradiccions del sistema i va dir que això ha facilitat que hagin construït xarxes en benefici d'un abordatge integral del pacient.
Per últim, va ressaltar que, a partir de la transparència en explicar el rol de la infermeria, es farà una millor visualització social de la professió. En aquest sentit, va tornar a explicar la importància de l'obertura de la facultat a la professió. Però va considerar que la clau és abordar molt bé com a professió les seves especificitats davant dels pacients, a través de les diverses associacions i, en definitiva, de l'opinió pública.
Per acabar, Begoña Roman va subratllar que és necessari abordar la transculturalitat dins la professió i reconèixer el rol de les infermeres més expertes en aquest camp.
Al final de la jornada es va dur a terme el lliurament dels premis, creats amb l'objectiu de fomentar la presentació d'experiències innovadores. El comitè científic de la jornada va decidir entregar el 1r premi al projecte “Aplicació d'un nou mètode de capacitació professional per a infermeres”, de l'Hospital del Mar (Parc de Salut Mar), i que havia estat presentat a la primera taula per Ernestina Junyent.
Així mateix, el Comitè va atorgar l'accèssit a la iniciativa Open thinking, de l'Escola Universitària d'Infermeria Gimbernat, i que havia estat presentat per Mercè Muñoz a la segona taula de la jornada.
Per la seva part, Anna Riera, directora assistencial, d'anàlisi sectorial i de participació de La Unió, va agrair l'esforç en objectivar els resultats per part de totes les experiències presentades.