Des de La Unió es va posar en marxa fa uns mesos un treball amb metodologia quantitativa per recollir les inquietuds, interessos i expectatives dels professionals del sector. És per això que es van organitzar dos grups focals, un de l'àmbit mèdic i l'altre d'infermeria, amb 39 participants de 10 institucions hospitalàries, per debatre diversos aspectes. L'objectiu era fomentar un debat constructiu al voltant de les seves inquietuds i valors. Des de La Unió agraïm la participació de tots els professionals que han contribuit en aquest debat. En aquests grups de treball es van tractar quatre àrees d'interès: el model sanitari català; l'organització (clima, participació i implicació); lideratge i gestió clínica, i professió: competència i avaluació. Tota la informació comentada pels participants es recull a l'informe "Debat amb professionals mèdics i d'infermeria de l'àmbit hospitalari". Ara, en aquesta newsletter, es recullen les conclusions del debat, que són una bona oportunitat per descobrir eixos de creixement a les organitzacions del sistema sanitari. A part d'aquesta newsletter, se n'han editat quatre més sobre les àrees d'interès tractades als grups focals: El model sanitari, l'organització (clima, participació i implicació), lideratge i gestió clínica, i la professió (competència i avaluació). A més, tots aquells que vulgueu participar al debat podeu fer les vostres aportacions a Twitter amb el hashtag #DebatProfessionals. |
Després d'analitzar el treball qualitatiu dels grups focals, s'ha evidenciat una elevada coincidència en l'adhesió a les afirmacions plantejades per part dels dos grups, fet que convida a considerar que –amb independència de la visió professional particular– hi ha un sentiment compartit sobre els reptes i oportunitats de futur que tenen plantejades les organitzacions sanitàries en el moment actual.
D'altra banda, els professionals han demostrat una gran capacitat per adoptar una visió de conjunt i holística sobre els problemes i reptes que es plantegen al sector. A més, queda clar que són plenament conscients del fet que, malgrat les incerteses amb les que conviuen en el moment actual, són agents clau per aportar idees positives per als canvis organitzatius dins el model sanitari.
Finalment, cal destacar que les visions aportades conflueixen a destacar tres grans elements de manera general:
A continuació es recullen les aportacions més rellevants dels professionals d'infermeria sobre els quatre blocs temàtics en què es va organitzar el debat:
El model sanitari
L'organització (clima, participació i implicació)
Lideratge i gestió clínica
La professió (competència i avaluació)
A continuació es recullen les aportacions més rellevants dels professionals mèdics sobre els quatre blocs temàtics en què es va organitzar el debat:
El model sanitari
L'organització (clima, participació i implicació)
Lideratge i gestió clínica
La professió (competència i avaluació)
Les afirmacions amb un grau d'adhesió més alt han estat:
L'afirmació amb un grau d'adhesió més baix ha estat, en els dos grups, "Si es donés l'opció, estaria disposat a fer empresa amb altres col·legues de professió" (6,9 i 7,3, respectivament).
Cal destacar de forma general una corelació molt elevada en el grau d'adhesió a cadascuna de les afirmacions entre ambdós grups focals, essent les àrees de Lideratge i gestió clínica i Professió: competència i avaluació les que generen més adhesió en els dos col·lectius.
A més, els dos grups coincideixen en una menor adhesió a les afirmacions sobre el model sanitari català, tot i que, en aquest cas, s'observa una lleugera major adhesió en el col·lectiu mèdic. Pel que fa a l'àrea de major adhesió mitjana (professió), també es dóna una lleugera diferència entre col·lectius tenint, en aquest cas, un grau d'adhesió superior a les afirmacions en infermeria.
Podeu consultar el gràfic que recull l'adhesió a les diverses afirmacions proposades.
Malgrat el delicat moment actual, que posa en risc la supervivència de les organitzacions sanitàries i oculta les virtuts del model sanitari, després de realitzar els grups focals es conclou que els professionals tenen moltes coses a dir. Com a protagonistes del sistema, volen ser escoltats, ja que tenen propostes concretes de canvi i de racionalització dels recursos. De les seves demandes destaquen, entre altres, un nou model d'atenció més centrat en el pacient i la necessitat de disposar d'eines per treballar de manera més coordinada i conjunta (plataformes comunes, història clínica compartida, etc.) que els facilitin la feina assistencial. Són plenament conscients del fet que, per aconseguir transformar un model percebut encara amb les seves ineficiències, cal apostar per organitzar els recursos amb una visió plenament centrada en el pacient, reordenant a nivell de territori l'atenció de qualitat.
Com a resultat de l'experiència dels grups focals, realitzada amb metodologia qualitativa, se'n desprenen dades molt interessants que poden ser una bona oportunitat per descobrir eixos de creixement a les organitzacions del sistema sanitari. De manera molt resumida i com a conclusió, destaquen les següents propostes d'actuació fetes pels professionals:
Actuacions proposades
Posar en marxa la transformació cap a un model d'excel·lència veritablement centrat en el pacient no és un camí senzill. Hi ha dificultats a causa dels diferents interessos existents (motivats, en general, per la pervivència del model passiu, burocràtic, centrat en el professional). El moment actual reclama canvis profunds en el conjunt de les organitzacions i en cada territori. En aquest sentit, des de La Unió, fruit de l'inici d'aquest procés de diàleg amb els professionals, es proposen les actuacions següents: