El passat 20 de novembre, La Unió va promoure una sessió de treball amb un grup d'experts sobre el present i el futur de les noves tecnologies a les entitats sanitàries i socials. Aquests dos sectors, tant per la seva vessant assistencial com econòmica, no poden ser aliens a la societat del coneixement i un dels seus reptes, alhora que oportunitat, és aprofitar les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC).
Durant la sessió, es va fer un repàs als diferents àmbits claus i estratègics de les TIC (telemedicina, història clínica compartida, recepta electrònica, sistemes de gestió...), les limitacions i oportunitats del seu desplegament en el marc de la xarxa sanitària d'utilització pública de Catalunya, configurada per entitats de diverses titularitats i l'impacte que les TIC tenen per al sistema, per a les institucions, per als professionals i per als ciutadans. |
Els assistents a aquesta sessió de treball conduïda per Enric Sierra, director de La Vanguardia Digital i adjunt a direcció, van ser: Joan Cornet , president executiu de la Fundació TIC Salut; Josep Mañach , director de la Fundació TIC Salut; Josep M. Constança , director general de Cetir; Joan M. Llesuy , director de sanitat de CCS Agresso; Pedro Cano , director tècnic i d'organització de Sanitas Residencial; Xavier Companys , director del Centre de Sistemes de la Corporació Sanitària Parc Taulí; Carles Fàbrega , coordinador de telemedicina i cap del serveis de Mitjans audiovisuals de l'Hospital Sant Joan de Déu; Ismael Cerdà responsable del sistema d'informació del sistema integrat de salut del Consorci Sanitari de Vic; Anna Gual de Torrella , gestora de grans comptes de Palex; Roser Fernández , directora general de La Unió i Xavier Gibert , adjunt a direcció de La Unió.
El rol estratègic del Departament de Salut consisteix en l'ordenació, l'estandarització, el suport metodològic i econòmic, la participació, implicació del sector i la difusió de les TIC per tal de garantir l'interoperativitat dels sistemes.
Podeu trobar aquesta informació a la presentació del Dr. Joan Guanyabens "Les tecnologies de la informació i les comunicacions al servei de la salut i les persones".
Tots els assistents a la sessió de treball van coincidir en assenyalar que la principal barrera per a l'ús de les TIC és la por al canvi per part d'alguns professionals. Segons una enquesta elaborada per TICSalut l'any 2007 , l'escull a salvar és la por. En primer lloc, por a l'adaptació o la desconfiança per part del personal a la tecnologia (un 15%) i en segon lloc, por al desconeixement per part del personal sobre el funcionament de les TIC (un 11%). Per darrera de la por se situava el cost econòmic (un 22%).
Els participants van arribar a la conclusió que les pors estan basades en males experiències d'usabilitat. Per tal de superar-les apunten varies mesures: aprofitar les TIC per donar la màxima seguretat al pacient, al metge i a l'organització i aprofitar les TIC per corregir determinats processos i rutines; formació com a recepta contra la resistència al canvi i informació transparent, a vegades, fins i tot, de forma personalitzada. Més en l'entorn del mercat laboral on la manca de professionals exigeix optimitzar el temps del personal assistencial.
L'ús de les noves tecnologies comporta noves fórmules de gestió i avaluació dels equips i dels recursos humans. La majoria dels metges, les consideren una oportunitat, sobretot els facultatius més joves. De fet, només un 1% dels metges creu que pot ser substituït per la telemedicina. La veritable por, assenyalen alguns dels assistents, no és a les noves tecnologies sinó al canvi de model organitzatiu que impliquen.
En uns escenaris com els actuals, les TIC ajuden a posar indicadors per tal de millorar la qualitat del treball i, per tant, a disposar d'eines que permetin reconèixer la feina del professional. Més en l'entorn econòmic actual en què els increments salarials han d'estar vinculats a productivitat i més en l'entorn del mercat laboral actual on la manca de professionals exigeix optimitzar el temps del personal assistencial.
Com a factor determinant per a l'èxit en l'ús de les noves tecnologies, se subratlla la importància de l'acceptació per part dels professionals. Si els professionals les assumeixen, l'usuari les acceptarà amb més facilitat. De fet, l'ús de les noves tecnologies en altres àmbits com ara la banca, les agències de viatges o les administracions públiques ja és un èxit . El gran canvi es produirà quan l'usuari incorpori les noves tecnologies aplicades a la salut en el seu dia a dia. Per això, també és fonamental que tant les entitats com les administracions valorin la seva rendibilitat.
L'ús de les noves tecnologies comporta traçabilitat en els processos, mecanismes de control i estalvi de temps. Això significa més indicadors i possibilitats de correcció i organització, fet que, òbviament, repercuteix positivament en els resultats. S'insisteix que les noves tecnologies permeten el treball en xarxa, clau per a les organitzacions que tenen com a columna vertebral el coneixement.
En el marc actual, les TIC possibiliten que els processos s'agilitzin, que es puguin introduir noves mesures organitzatives, eines de gestió i que aquestes millores es vinculin a la productivitat. L'ús racional del recursos que faciliten les TIC és una oportunitat per a professionals i el sistema sanitari i social, no una amenaça.
El desplegament de les TIC comporta canvis en els models organitzatius i relacionals de les institucions i el paper de la direcció és clau. Per tant, és fonamental que la direcció s'hi impliqui i li dóni valor.
Al nostre país, totes les institucions sanitàries disposen de connexió a Internet; accés remot dels professionals i sistemes per a compartir la informació però els estàndards que s'utilitzen són de diversos tipus. En el camp de la telemedicina també s'utilitzen diferents aplicacions telemàtiques.
Aquesta diversitat es vista pels assistents a la sessió de treball com una font de riquesa per al sistema i no com una dificultat, com aparentment podria semblar, ja que permet una major flexibilitat i una major adaptabilitat. No obstant això, consideren que hi ha una feina a fer per part de l'administració en aquest sentit. També coincideixen que ha de ser l'administració l'encarregada de “sincronitzar” rellotges a l'hora de marcar el ritme d'implementació de les TIC a Catalunya.
Dies després de la sessió de treball, Enric Sierra, director de La Vanguardia digital i adjunt a la direcció va publicar un article en relació a les TIC.
Des de La Unió volem agrair a tots els participants en la sessió de treball les seves aportacions i el fet de contribuir a generar debat. Davant del canvi tecnològic al que assistim però sobretot de mentalitat en la manera d'interactuar, de treballar, de retre comptes i d'obtenir resultats, des de La Unió treballarem per tal de contribuir a aquest canvi. Les primeres iniciatives són: la creació d'un consell tècnic assessor i l'afavoriment del benchmarking i l'intercanvi d'experiències a través d'eines com ara el Newsletter de La Unió.
Durant el 2009, amb la Newsletter de La Unió pretenem fomentar la difusió de les millors pràctiques de treball que s'hagin donat entre les entitats associades amb l'objectiu d'obrir aquest espai a les entitats. En aquest sentit, agrairem als associats de La Unió que ens facin arribar aquelles experiències en els diversos àmbits que considereu que poden ser interessants per a compartir.
Podeu fer arribar les vostres experiències a comunicacio@uch.cat .