Dins l'àmbit de la gestió, la innovació en els circuits i procediments que es realitzen en els centres són pràctiques que repercuteixen directament en els resultats i satisfacció de les organitzacions i incideixen en la presa de decisions. L'objectiu de la sessió era conèixer i compartir les diferents iniciatives, projectes de gestió i casos d'èxit duts a terme per les entitats. A través d'aquest Newsletter, on podreu trobar les experiències i les presentacions de la sessió de treball, en fem difusió. |
Durant la sessió de treball es van presentar diferents experiències pràctiques, Antoni Garrido, cap de facturació de l'Hospital de Sant Pau, va abodar dels resultats positius que està comportant el nou dispositiu d'urgències per gestionar la facturació i cobrament d'estrangers; Conxita Marigot, directora financera i de serveis de l'Hospital Esperit Sant, va analitzar el procés d'optimització de la facturació a tercers; Pere Sols Lladó, director de l'àrea econòmica i patrimonial de l'Hospital Plató, i Rafael Vidal Serra, responsable de control de gestió del mateix centre, van abordar el nou model de gestió econòmica-financera i les limitacions de l'anterior; Carme Julian, directora de gestió i organització del Consorci Sanitari de Terrassa, va tractar la direcció de projectes; i Anna Ferres, directora econòmica-financera i de patrimoni de la Fundació Althaia, va presentar l'enquesta de satisfacció interna com a eina de gestió complementària.
Un dels principals problemes que es detecten des de fa anys en el dia a dia d'urgències és la manca de compromís del personal per gestionar correctament els pacients que no tenen cap cobertura econòmica directa que empari la seva assistència, en part per la percepció d'aquest personal que l'Hospital de Sant Pau és una institució pública i benèfica i que la sanitat és gratuïta a Espanya, i en part per la comoditat de no haver de fer cap gestió.
Aquesta actitud representa un notable increment en la gestió postassistència que es fa des dels serveis administratius, dóna una mala imatge de l'Hospital i suposa una pèrdua d'ingressos monetaris, sobretot pel que fa a pacients estrangers.
En la cerca de solucions que no suposin increments de personal i, per tant, de despesa, l'Hospital de Sant Pau ha iniciat la col·laboració amb una entitat aliena que s'encarrega de fer una gestió integral dels pacients estrangers que arriben als nostres serveis d'urgències que, malgrat que encara és una experiència curta, està donant resultats molt positius tant des del punt de vista qualitatiu, oferint serveis de traducció i acompanyament als pacients estrangers i als seus familiars, com quantitatius, amb increments del 100% de la facturació a particulars i altres asseguradores.
Antoni Garrido, cap de facturació de l'Hospital de Sant Pau
Podeu consultar la presentació que es va dur a terme en la sessió.
L'Hospital de l'Esperit Sant presenta el model que ha implantat per optimitzar la facturació a tercers procedents d'urgències.
Es tracta, en primer lloc, d'aplicar la Llei de Sanitat, 14/1986 que en l'art. 43 diu que totes les despeses derivades de les prestacions sanitàries que es realitzin, quan hi hagi una entitat d'assegurances, entitat mutualista o una altra entitat obligada, s'han de facturar a qui correspongui.
El model consisteix bàsicament a identificar correctament tots els casos susceptibles de facturar-se, des d'admissions o més tard des de facturació. Tan sols dues preguntes ho fan possible: com s'ho ha fet? I on s'ho ha fet?; i posteriorment assignar la cobertura adequada, facturar tots els conceptes possibles i millorar les tarifes.
La implantació del model en un any ha permès incrementar la facturació en un any al voltant del 80%.
Conxita Marigot, directora financera i de serveis de l'Hospital de l'Esperit Sant
Podeu consultar la presentació que es va dur a terme en la sessió.
En aquesta comunicació es proposa un model de gestió econòmica per a l'Hospital Plató que permetrà obtenir informació enfocada a la presa de decisions, mitjançant una participació pressupostària més coherent dels diferents centres de responsabilitat, la integració en un model de comptabilitat analítica i la planificació financera.
La comunicació s'estructura al voltant dels dos models, el vigent i el nou. En ambdós casos es presenten les eines de què consten, el procés a través del qual s'arriba a la formulació del pressupost, i l'explicació dels sistemes d'informació que hi han de donar suport. Així mateix, també es fa referència a la metodologia que s'ha aplicat per arribar a la definició del nou model, com també s'esmenta quines són les limitacions del model vigent i quines han estat les necessitats dels usuaris de la informació econòmica que han induït al canvi de model.
Com a punt fort es destaca la possibilitat d'una implantació escalada en funció de la disponibilitat de recursos, tant econòmics com humans. I en aquest darrer aspecte també caldria comentar que la implicació del departament d'informàtica serà clau en la fase d'implantació, donat el fort component tecnològic que requereix la solució proposada per a aquest nou model.
Pere Sols Lladó, director de l'àrea econòmica i patrimonial de l'Hospital Plató; Rafael Vidal Serra, responsable de control de gestió del mateix hospital
Podeu consultar la presentació que es va dur a terme en la sessió.
El Consorci Sanitari de Terrassa és una organització sanitària integrada que aposta de manera ferma per la innovació en gestió. La direcció de projectes és el tema cabdal que s'aborda en aquesta exposició. Des del seu funcionament, la classificació dels projectes, fins a la definició en detall de tots els passos a seguir en el procés de direcció de projectes, el Consorci Sanitari de Terrassa reconeix el paper rellevant d'aquesta metodologia a fi d'augmentar la diferenciació i preparar l'empresa pel futur.
Carme Julian, directora de gestió i organització del Consorci Sanitari de Terrassa
Podeu consultar la presentació que es va dur a terme en la sessió.
Althaia presenta les Enquestes de Satisfacció Interna que utilitza com a eina per incrementar la qualitat percebuda dels seus clients interns versus els serveis del propi hospital (Manteniment, Informàtica, Recursos Humans, etc.) i que té com a objectiu contribuir a la millora continua dels mateixos.
Es presenten els avantatges i inconvenients, destacant-ne la facilitat de la seva aplicació i el baix cost econòmic.
Anna Ferres, directora econòmico-financera i de patrimoni de la Fundació Althaia
Podeu consultar la presentació que es va dur a terme en la sessió.