El passat 2 de febrer, a la seu de La Unió, es va celebrar aquesta sessió tècnica en la qual es van compartir els resultats de l'estudi que el Consell de Sector de la XHUP va sol·licitar al Consell Tècnic Assessor en Comunicació i RSC de la patronal per tal de conèixer com aquest tipus d'entitats aborden l'aproximació al ciutadà utilitzant les diferents disciplines i eines que abasta la comunicació. L'estudi es va fer a partir d'una enquesta enviada als responsables de comunicació dels centres i de la realització de diverses entrevistes en profunditat als màxims responsables de les entitats i directors de comunicació de Corporació Sanitària Parc Taulí i l'Hospital de Sant Celoni; la Fundació de l'Esperit Sant; el Parc Sanitari de Sant Joan de Déu; l'Hospital de Sant Joan de Déu; l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau; i Mútua Terrassa. |
De l'estudi de La Unió sobre Com les entitats de la XHUP s'aproximen al ciutadà a través de la comunicació es despren que la tendència als centres és educar en salut des de la coresponsabilitat a més d'informar sobre l'entitat i diversos aspectes assistencials. Helena Ris, directora general de la Corporació Sanitària Parc Taulí i vocal president del Consell de sector de la XHUP de la Unió, va destacar que el conjunt de les entitats de la XHUP treballen en aquesta línia i a més a més potencien la responsabilitat social corporativa com una de les eines per tal d'inserir-se a la comunitat.
En general, les finalitats comunes en comunicació als diversos hospitals de la XHUP són: promoure la imatge de l“Hospital amable o amic”; fomentar la coresponsabilitat del pacient en la salut; educar en salut: promoció, prevenció i difusió d'hàbits saludables; “una reclamació, una oportunitat per a millorar”; serveis d'intermediació cada vegada més pluridisciplinars per apropar-se a determinats pacients/ciutans (intèrprets, assistents socials, etc.); professionalitzar la relació amb les entitats prescriptores o influents en els ciutadans (associacions de malalts); situar els professionals com a referents informatius des de l'expertesa; voluntariat: professionalitzar la seva actuació en els centres.
Les principals tendències de futur pel que fa als útils de comunicació als centres són: oficines d'entitats; escoles de pacients i familiars; les enquestes a l'alça com font d'informació per a millorar l'atenció al pacient/ciutadà; inversió publicitària, sponsoring, patrocini i mecenatge a la baixa. S'imposa la col·laboració “espècies” (cessió d'espais, professionals o materials) i webs unidereccionals.
L'Hospital de Sant Celoni és una fundació privada sense ànim de lucre que ofereix un ampli ventall de serveis relacionats amb l'àmbit de la sanitat i assistència social i col·labora amb el Municipi de Sant Celoni i amb altres administracions públiques per tal de garantir una atenció estable i de qualitat als ciutadans.
La missió, la visió i els valors de l'Hospital de Sant Celoni estan interrelacionats i de la seva conjunció en surten les línies estratègiques del centre: posicionar l'Hospital a la Comarca, liderar l'atenció sociosanitària al Baix Montseny, l'Hospital centrat en el pacient, i implantar una cultura de gestió.
Quin és el camí per portar la veu de l'usuari al centre?
L'apropament de l'Hospital de Sant Celoni a la ciutadania es fa a través de la premsa (articles i entrevistes a la premsa local), ràdio (quinzenalment, informació bidireccional), televisió , internet (newsletter, recollida de suggeriments), xerrades a escoles , associacions de malalts (cursos), enquestes de satisfacció i d'opinió, i bústies (queixes i suggerimets).
Tota la informació que s'extreu d'aquest procés, tant les queixes, reclamacions com els suggeriments dels usuaris es traslladen al Consell de Direcció de l'Hospital.
Rafael Gotsens, director–gerent de l'Hospital de Sant Celoni.
Consulteu aquí la presentació de la jornada.
Compromís i proximitat són els dos valors de què parteix el Programa de difusió d'hàbits saludables , que la Fundació Hospital Esperit Sant (FHES) va posar en marxa ara fa gairebé un any. Un programa que busca apropar l'Hospital a la ciutadania i promoure la seva participació en les decisions que afecten la seva salut.
Des del març del 2009, el Programa de difusió d'hàbits saludables ofereix informació i consells preventius de salut a la ciutadania de la mà dels professionals de la FHES i en col·laboració amb els ajuntaments de la zona. Així, el Programa permet, a més, refermar la relació de l'Hospital amb els consistoris i potenciar els lligams comunicatius amb les associacions de veïns i d'altres entitats.
El Programa suposa la consolidació de la política de comunicació de la FHES amb el seu entorn més immediat, que es va iniciar a finals del 2004. Actualment, el Programa es desenvolupa a les poblacions de Santa Coloma de Gramenet i Sant Adrià del Besòs. S'organitzen xerrades i activitats que presenten la directora gerent de la FHES, Dra. M. Teresa Esteva, i el regidor corresponent. A més, s'editen fulls de mà informatius i es reparteixen gadgets .
A l'hora de planificar les sessions, es busquen temes atractius i actuals. Així, durant el 2009 vam parlar sobre els càncers de mama i còlon, l'ictus, la fisioteràpia preventiva, l'alcoholisme i el servei d'urgències. A més, la FHES va participar a la Fira de la Salut de Sant Adrià amb un estand propi. Aquest 2010 ja s'ha tractat la fisioteràpia i per als propers mesos hi ha planificades sessions sobre les varices, l'envelliment saludable, la hipertensió arterial, la pancreatitis, la salut mental i 2 xerrades més a la Fira de Salut de Sant Adrià.
L'assistència i participació dels ciutadans en les sessions ha estat elevada des del primer dia. D'altra banda, els professionals s'han implicat activament en el Programa i els ajuntaments s'han mostrat oberts a tot tipus de propostes, a més de brindar totes les facilitats a l'hora d'organitzar les sessions.
La voluntat de la FHES és fixar aquest calendari de xerrades, de manera que aquestes es complementin amb les sessions dels consistoris. Per aquesta raó, la FHES té com a objectiu a curt termini la signatura d'un conveni de col·laboració amb l'Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet. El següent esglaó serà la posada en marxa, també durant aquest 2010, de la Ciutadania activa , una plataforma de diàleg on la ciutadania podrà intervenir activament en la informació, formació i en els consells preventius que vol rebre.
En definitiva, treballar per aconseguir la fidelització del ciutadà i fer de la FHES l'Hospital de l'entorn.
Àrit Roig Mulero, cap de la Unitat d'Imatge i Comunicació de la FHES
Consulteu aquí la presentació de la jornada.
Rebre un diagnòstic d'una malaltia crònica, rara o amb una evolució difícil, sovint comporta dubtes i inquietuds que no sempre es resolen en l'àmbit sanitari. Com pot informar-se una família si pot optar a ajudes? Com podrà fer front a les atencions que necessita el seu fill? Com pot continuar les activitats de lleure i a l'escola?
A l'Espai d'Associacions de l'Hospital Sant Joan de Déu cada dia s'intenten resoldre aquests dubtes. L'Espai, situat a la segona planta de l'hospital, és el punt de trobada d'entitats de pares de pacients. En aquestes instal·lacions poden reunir-se, atendre consultes i rebre les famílies interessades.
Es tracta d'una iniciativa pionera en l'àmbit hospitalari, que té per objecte donar suport a les associacions de pacients per tal que puguin desenvolupar amb major facilitat les tasques que els són pròpies. Permet potenciar les sinergies existents entre l'Hospital i les entitats, i com a resultat del suport de les associacions, és una ajuda als pacients i les famílies.
“Fins ara, les entitats estaven presents a l'hospital, però a través d'una relació directa amb els professionals. Amb aquest projecte hem intentat millorar aquesta relació”, explica Anna Bosque, responsable de l'Espai d'Associacions.
“Actualment hi ha moltes entitats que col·laboren amb els hospitals, sovint a través dels voluntaris, però no dins d'una estructura concreta com l'Espai d'Associacions”, comenta la responsable del projecte.
L'Espai va néixer a partir del Paidhos, el pla estratègic de l'hospital. Aquesta iniciativa forma part del programa Amic que té com a objectiu ajudar els pacients a entendre i viure l'experiència hospitalària de la millor manera possible. Després de tres anys de trajectòria, l'espai ja s'ha consolidat.
L'Espai ofereix les instal·lacions pròpies (dos despatxos equipats) i altres àrees de l'hospital. Les poden utilitzar com a seu, com a punt de reunió amb els seus membres o per atendre les famílies interessades. “Les associacions poden facilitar-los informació i escoltar les seves necessitats”, afirma l'Anna Bosque. “Per la nostra part, les ajuden a difondre les seves activitats als professionals i als pacients”.
Actualment cinc associacions utilitzen les instal·lacions de l'hospital de manera periòdica (Associació de Familiars i Amics de Nens Oncològics de Catalunya, Associació d'Ajuda als Afectats de Cardiopaties Infantils de Catalunya, Associació d'Al·lèrgics Alimentaris i al Làtex de Catalunya, Asociación Nacional para Problemas de Crecimiento, Associació Catalana de Malalties Neuromusculars) i són més de quinze les que han fet servir altres espais del centre i també col·laboren amb l'hospital aportant informació i facilitant el seu contacte. D'aquesta manera, quan una família va a l'Espai d'Associacions se la pot adreçar a una entitat que la podrà atendre, i fins i tot, establir el primer contacte.
La presència de les associacions a l'hospital beneficia tothom. Els pacients poden trobar-hi orientació i suport, les associacions poden estar més a prop de les famílies i veure-les quan ho necessitin i l'hospital pot enriquir-se amb les aportacions de les entitats.
Tal com explica Anna Bosque, “les associacions de pacients, sobretot en el cas de les anomenades malalties rares, tenen un gran coneixement de les malalties i al mateix temps són un important element d'orientació i suport per a les famílies. Les seves opinions ens ajuden a millorar i ens acosten a les inquietuds i problemàtiques dels pacients”.
L'Espai d'Associacions compagina aquesta tasca d'acollir les entitats amb iniciatives divulgatives i altres activitats. L'Espai edita un butlletí, disposa de pàgina web i promou jornades destinades a entitats i famílies.
En definitiva, treballar per aconseguir la fidelització del ciutadà i fer de la FHES l'Hospital de l'entorn.
Anna Bosque, coordinadora de l'Espai d'Associacions Sant Joan de Déu.
Consulteu aquí la presentació de la jornada.
La demència és un procés neurodegeneratiu amb un gran impacte sanitari, social i econòmic que ocasiona una important discapacitat en el pacient que la pateix i gran dependència que recau als seus cuidadors.
Pensem que el tractament ha d'estar fomentat en el recolzament al pacient i a la família, per tant és necessari trobar un espai de comunicació i participació on es proporcioni al cuidador tant familiar com professional del pacient amb demència, les eines necessàries per poder afrontar la seva tasca diària i evitar l'esgotament secundari a la sobrecàrrega a la qual està sotmès, fomentant hàbits saludables.
La màxima de l'escola de cuidadors i dels professionals que la integren és: aprendre a cuidar, a cuidar-se i dels que cuiden.
Aquest projecte està encapçalat per un equip multidisciplinari integrat per Psiquiatria, UFISS de Geriatria, Neurologia, Infermeria, Treball Social, Qualitat, Comunicació i Serveis de Suport a l'Usuari.
Les sessions de l'Escola de Cuidadors s'estructuren en un primer bloc en el que els diferents professionals exposen, en un llenguatge comprensible i concís, tota la informació necessària i adequada del pacient amb deteriorament cognitiu en les diferents fases, així com de la simptomatologia, l'evolució natural de la malaltia i el seu maneig, i els aspectes més rellevants que poden facilitar la tasca del cuidador.
El segon bloc, consisteix en una taula rodona on es dóna l'oportunitat als cuidadors d'exposar dubtes i preocupacions als diferents professionals, creant així, un espai de comunicació i participació imprescindible pel tractament de les patologies neurodegeneratives.De tota aquesta activitat, els professionals implicats aprenen recaient en una millora de la qualitat de l'escola i de l'activitat assistencial diària.
Per dur a terme l'Escola de Cuidadors, s'ha elaborat un pla funcional i s'ha creat un registre dels pacients, una enquesta de satisfacció i un qüestionari per recollir les dades demogràfiques. Aquest qüestionari ha permès obrir una línia de recerca, pròpia del Parc Sanitari Sant Joan de Déu i multidisciplinària, amb dos tipus d'abordatge: un descriptiu de la nostra població diana i l'altre, d'eficiència per valorar l'optimització de recursos sanitaris. Els resultats d'aquesta recerca es reflecteixen en una millora de la qualitat assistencial.
El futur de l'escola és molt engrescador, ja que la constitució del Parc Sanitari Sant Joan de Déu que integra Serveis de Salut Mental, Discapacitat Intel·lectual, Sociosanitari i Hospital General, obre l'oportunitat de formar grups d'autoajuda i tallers monogràfics que permetin desenvolupar temes concrets i en profunditat.
L'escola és un mitjà de comunicació on es fomenta la informació com part del tractament i que permet donar un pas més enllà de l'administrada a la Consulta Externa, potenciant i millorant la qualitat de vida dels nostres pacients i de les seves famílies.
El desenvolupament de la tecnologia mèdica permet la millora de la qualitat assistencial i de la vida de les persones, però aquesta passió per guarir no ens faci oblidar el cuidar.
Dr. Antonio Callén Soto, Metge Adjunt al Servei de Neurologia i Olga González Lancho, responsable de comunicació del Parc Sanitari Sant Joan de Déu.
Consulteu aquí la presentació de la jornada.
En el marc de la Jornada que La Unió ha organitzat enguany per posar en comú diverses experiències de com les entitats de la XHUP s'aproximen al ciutadà a través de la Comunicació, se'm va encomanar parlar sobre l'experiència del Gabinet de premsa de l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau i la seva extenisió a d'altres entitats sanitàries i socials.
Breument, es pot definir la tasca d'un gabinet de premsa com l'intercanvi i elaboració d'informació amb periodistes, més o menys especialitzats. Aquests es nodreixen de la informació que emet el centre per realitzar la seva feina, és a dir, publicar en els mitjans informacions relacionades amb la salut. Així doncs, la imatge de la nostra institució tindrà molt a veure amb l'habilitat de comunicació que tinguin els responsables dels gabinets de cada centre a l'hora de trasmetre la informació que se'ls hi demana o que emeten per voluntat de la mateixa institució.
Les variables que influeixen en aquesta primera premisa són molt diverses i faran que el resultat final del missatge sigui més o menys favorable per a l'entitat. Aquestes variables poden ser de caire intern, com per exemple l'accés a la informació que té el gabinet de premsa per elaborar els missatges que s'emetran als mitjans, o externes, com l'expertesa del receptor per entendre un missatge sovint complex (llenguatge científic).
Estar present en els mitjans d'una forma proactiva ajuda a que es conegui cada centre pel que fa. Així doncs, la relació fluida amb la premsa, amplificador de la informació que emet l'entitat, ajuda sempre en els moments difícils – crisi mediàtica – ja que hem treballat per a que els mitjans, ens coneguin i sàpiguin qui sóm, què fem i cóm ho fem.
Els professionals de l'assitència, principal activitat d'aquestes entitats, són cabdals alhora de facilitar la comprensió de les informacions científiques als responsables del gabinet de premsa, “descodificant” la informació científica a un llenguatge planer i ajudant a clarificar el missatge per evitar que el gabinet de premsa “fiqui la pota” emetent informació poc entenedora. Tots volem comunicar el què fem amb el major grau d'excel·lència.
Per acabar, és important remarcar que en aquest moment en el que la informació on line i la immediatesa de la xarxa té cada cop més adeptes, i la crisi econòmica ha obligat molts mitjans a que periodistes “tot terreny” cobreixin informacions científiques sense tenir, potser, l'experiència suficient que els permet interpretar aquests missatges en el seu sentit més estricte, és més necessari, encara, que el gabinet de premsa sigui el responsable de la relació amb els mitjans donat que és qui més s'acosta al seu llenguatge.
Abraham del Moral, comunicació Corporativa i Relacions Ciutadanes de l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau.
Consulteu aquí la presentació de la jornada.
MútuaTerrassa, fundada l'any 1900, és un conjunt de professionals agrupats en diverses entitats i empreses, amb l'objectiu de protegir les persones i millorar el seu estat de salut i la seva qualitat de vida, amb voluntat de servei a la comunitat i amb una marcada orientació al client.
Aquest objectiu o màxima de fer es veu reflectida en totes les activitats que es porten a terme a MútuaTerrassa a través del Campus universitari de Salut MútuaTerrassa , que s'ha concebut com un espai i un entorn dinamitzador de la gestió del coneixement en els àmbits d'actuació de MútuaTerrassa. Un dels seus principals objectius és ser un punt de referència per apropar el coneixement a la població.
Des del Departament de Comunicació, RRPP i Protocol de MútuaTerrassa, es porten a terme una sèrie d'accions de comunicació per arribar a la comunitat, com:
Els Dijous de Mútua són conferències que van dirigides al públic en general, amb l'objectiu de divulgar temes mèdics d'actualitat i d'informar d'una manera entenedora, sobre tot allò que preocupa la societat a la qual donem servei assistencial. Aquestes conferències, que es van iniciar l'any 2002, tenen lloc una vegada al mes, fent-la coincidir amb l'últim dijous.
La Campanya esport, salut i qualitat de vida és una iniciativa, creada l'any 2008, per MútuaTerrassa i l'associació esportiva Mitja Marató. Aquesta campanya neix amb la idea de fer partícip la ciutadania d'hàbits de vida saludables, involucrant i sensibilitzant els ciutadans pequè els practiquin i aconseguir una major i millor qualitat de vida. Una de les seves principals activitats és un cicle de conferències. També cal destacar la realització de la Cursa Activa't , iniciada aquest 2010, en el marc de la Mitja Marató de Terrassa.
Així mateix, s'editen fullets informatius dirigits als clients que visiten Mútua Terrassa. En aquest any 2009 s'han editat més de 20 fullets informatius.
També, des de l'any 2007, MútuaTerrassa col·labora amb la Ràdio Municipal de Terrassa en el programa El dia d'avui, magazine on fan entrevistes a professionals sanitaris sobre temes de salut que siguin d'interès per la societat. Aquest programa té una periodicitat setmanal.
La Unitat Mòbil de MútuaTerrassa ofereix un servei d'atenció mèdica a les entitats i clubs esportius de la ciutat i la seva àrea d'influència, durant la celebració dels actes, que aquestes entitats organitzen cobrint la necessitat assistencial.
MútuaTerrassa, l'Ajuntament de Sant Cugat i la Fundació Josep Laporte, impulsora de la Universitat del Pacient, van signar un acord per iniciar una prova pilot sobre l'educació d'hàbits cardiovasculars , que en l'actualitat són la principal causa de mort.
Aquestes accions se centren en la prevenció, sensibilització i conscienciació sobre les malalties cardiovasculars, fomentant els hàbits saludables en la població.
Anna Folch i Filella, directora de Comunicació, RRPP i Protocol de MútuaTerrassa
Consulteu aquí la presentació de la jornada.