A continuació, Anna Riera, directora sanitària, social, i de participació associativa de La Unió, va exposar el model participatiu de l'associació empresarial i el seu paper com a punt de trobada dels professionals de les entitats associades. Tot seguit, Joan M. Ferrer, director d'assessorament, consultoria i serveis a l'associat, va explicar l'activitat de la Fundació Unió. Per la seva part, Josep Fusté, director d'anàlisi econòmica, estudis i prospectiva de La Unió, va fer referència a l'esforç realitzat pel sector en el context dels ajustos pressupostaris. Tot seguit, Xavier Baro, director d'organització i relacions laborals, va exposar quina és la situació al sector després de vèncer els convenis col·lectius. A l'última part de la sessió, Kathy Matilla, vocal de la junta directiva de DIRCOM Catalunya, va presentar El Decàleg DIRCOM. 10 preguntes i 10 respostes sobre la funció de la Direcció de Comunicació. Aquesta newsletter recull un resum de les intervencions del plenari i les presentacions que van fer els participants. |
Cristina Aragüés, responsable de la Secretaria de Comunicació de La Unió, va explicar els objectius del Plenari d'aquest àmbit, que són: contribuir a l'anàlisi dels temes vinculats a l'actualitat de l'entorn; ajudar a simplificar el relat sobre el model sanitari i social català per guanyar en efectivitat quan les entitats associades i la pròpia Unió traslladen missatges a l'opinió pública en defensa d'aquest model; donar suport a l'exercici professional de les persones amb responsabilitat en comunicació corporativa, i consolidar la participació de l'associat en matèria de comunicació a través del plenari, de grups de treball en funció de les necessitats detectades.
D'altra banda, també va presentar les conclusions del grup de treball de la V Jornada Associativa de La Unió sobre el grup de política comunicativa. Del treball del grup es desprén que una de les claus de les polítiques de comunicació efectives és l'elaboració d'un missatge adequat al tipus de públic que es trasllada desprovist d'apriorismes.
Per acabar, va resumir els treballs realitzats des del Consell Tècnic Assessor de Comunicació de La Unió que s'han centrat en demostrar que la comunicació és una eina estratègica de gestió, com l'Enquesta de comunicació del 2011 i l'anàlisi del Pes de la comunicació en els estàndards d'acreditació), com els centres s'apropen al ciutadà a través d'aquest àmbit (anàlisi sobre com els hospitals de la XHUP s'aproximen al ciutadà) o com el sector va abordar les mesures d'ajustament des del punt de vista de la comunicació corporativa.
Podeu descarregar la presentació de Cristina Aragüés:
Anna Riera, directora Sanitària, Social i de Participació Associativa de La Unió, va aprofundir en l'organització de l'activitat de La Unió i les àrees de treball. En aquest sentit, va destacar que La Unió és un “punt de trobada de tots els professionals, basat en un model de participació obert perquè totes les entitats associades hi puguin intervenir”. També va comentar que l'estructura de La Unió és un reflex de les necessitats dels associats.
Tot seguit, va explicar que l'associació empresarial funciona gràcies a la participació dels professionals de les entitats associades, que es canalitza en els consells de sector i els consells tècnics assessors. Després de resumir les actuacions més destacades d'aquests consells, va animar organitzacions i professionals a fer arribar les seves preocupacions o aquells temes d'interès a La Unió, des d'on es treballarà per donar-hi resposta.
La Fundació Unió
Per la seva part, Joan M. Ferrer, director d'Assessorament, Consultoria i Serveis a l'Associat, va exposar les activitats de la Fundació Unió. Com ell mateix va dir, aquesta entitat és una “corretja de transmissió del coneixement” i, per això, ofereix serveis especialitzats que les entitats poden necessitar –com anàlisis i estudis, assessorament i consultoria, formació o serveis–.
Pel que fa a la cartera de serveis, Ferrer va explicar que inclou aspectes relacionats amb la protecció de dades (Codi Tipus), planificació estratègica, gestió clínica, estudis i recerca clínica, formació continuada i qualitat i benchmarking. A més, va donar especial rellevància a aquest últim punt, el benchmarking, que, segons va subratllar, “permet posar en valor el que fan les organitzacions”.
Podeu descarregar les presentacions d'Anna Riera i Joan M. Ferrer i podeu conèixer més sobre La Unió i la Fundació Unió.
Durant la sessió, la situació de l'entorn es va abordar des de l'àmbit economicofinancer i des de l'àmbit dels recursos humans i les relacions laborals.
Àmbit economicofinancer
Durant la seva intervenció, Josep Fusté, director d'Anàlisi Econòmica, Estudis i Prospectiva de La Unió, es va centrar en l'esforç d'eficiència del sector concertat en el context dels ajustos pressupostaris. Tal com va exposar, el pressupost per càpita del Departament de Salut ha disminuït en els últims anys, fet que ha provocat una baixada d'ingressos per a les entitats, les quals han vist reduïdes tant les tarifes (-9,5%) com la compra d'activitat (-8,9%). A més, elements com l'IPC, l'IVA o les cotitzacions a la Seguretat Social han augmentat, suposant així una pujada dels costos de les entitats. Segons va explicar Fusté, per assumir aquesta situació, les entitats han hagut de fer èmfasi en la gestió clínica i de recursos humans i treballar en la gestió de compres i consums de béns i serveis, així com augmentar la productivitat i l'eficiència.
Àmbit de recursos humans i relacions laborals
Xavier Baro, director d'Organització i Relacions Laborals de La Unió, va fer una explicació sobre la tipologia d'entitats associades a La Unió i va destacar que les entitats associades representen el 70% de les organitzacions del sector sanitari concertat català i ocupen el 87% dels professionals.
Sobre la situació actual dels convenis del sector, va dir que, a finals del 2014 van acabar tots els convenis i pactes d'empresa que es van assolir al llarg de l'estiu i la tardor del 2013 al sector sanitari concertat. Baro va exposar dades recollides per La Unió que posen de manifest que, actualment, un 78,8% dels professionals es troben sota algun marc normatiu, ja sigui mitjançant un acord d'empresa (en un 14,9% dels casos), conveni col·lectiu propi (17,8%), I Conveni Sociosanitari i adherits (19,7%) o condicions imposades (16,1%). A més, va especificar que hi ha un 10,3% de treballadors que es troben en una pròrroga temporal de l'acord anterior. Així doncs un 21,2% està encara en procés de negociació (o no ha informat de la seva situació).
Podeu descarregar les presentacions de Josep Fusté i Xavier Baro:
Kathy Matilla, vocal de la junta directiva de DIRCOM Catalunya, va presentar El Decàleg DIRCOM. 10 preguntes i 10 respostes sobre la funció de la Direcció de Comunicació, a l'última part del plenari. A la seva intervenció, Matilla va subratllar que la funció del dircom no és una disciplina acadèmica, sinó una posició professional.
La vocal de DIRCOM Catalunya també va parlar sobre la formació que ha de tenir un dircom, qui, segons va dir, necessita nocions de tots els departaments d'una empresa (finances, recursos humans, producció, etc.), sense oblidar els coneixements de comunicació interna, màrqueting i publicitat.
En un altre ordre de coses, Kathy Matilla va explicar que no és fàcil mesurar el que aporta la comunicació des del punt de vista del negoci i que fer-ho requereix molts recursos. Malgrat això, va destacar que el valor d'una marca és intangible però sí quantificable econòmicament.