Les conclusions de la jornada que recollim en aquesta newsletter s'incorporaran en el desplegament de la política d'RSC a La Unió i també s'incorporaran a les aportacions tècniques que es puguin fer des de l'entitat per contribuir al foment d'aquest tipus de polítiques en les entitats associades. Així mateix, la jornada va incloure una conferència de Josep Maria Canyelles, expert en la matèria, i la cloenda de l'acte va ser a càrrec de Boi Ruiz, conseller del Departament de Salut. Podeu consultar la informació ampliada sobre aquestes dues intervencions a l'anterior butlletí de la V Jornada Associativa. Aquesta newsletter recull les conclusions realitzades pels quatre grups de treball, que tracten amb profunditat diversos àmbits de l'RSC aplicada a les entitats sanitàries i socials. | ||||
D'altra banda, es va vincular l'RSC a la responsabilitat de les organitzacions davant els impactes que les decisions i activitat ocasionen dins la pròpia entitat (professionals i usuaris) i en el conjunt de la societat (especialment, en els stakeholders). En aquest sentit, es va destacar que l'RSC ha de ser exercida mitjançant un comportament ètic i transparent. A més, es va incidir en el fet que l'RSC ha de contribuir a millorar la qualitat de vida de les persones, a un desenvolupament més sostenible de l'organització i, alhora, al benestar del conjunt de la societat.
La situació de l'RSC a les entitats associades
En l'àmbit concret de la situació de l'RSC a les entitats associades, es van mostrar resultats d'una enquesta feta entre tots els assistents a la V Jornada Associativa. Els resultats de l'enquesta també revelaven que les pràctiques més comunes d'RSC desenvolupades entre els associats tenen a veure amb recursos humans, medi ambient, usuaris i governança.
Per últim, també es van proposar algunes pràctiques d'RSC que La Unió podria ajudar a implementar. Les propostes més ben valorades van ser:
Podeu consultar el document adjunt amb les conclusions completes i el llistat de participants:
Els participants en aquest grup van establir alguns punts a tenir en compte que han de ser prioritaris perquè l'activitat privada als centres del SISCAT es dugui a terme a partir de la visió compartida d'un model de valors i de responsabilitat col•lectiva que sigui conegut i que permeti un desenvolupament sostenible de tot tipus d'activitat, com ara la igualtat en la qualitat de la prestació sanitària o el fet que el temps de resolució de l'activitat sanitària pública no es pot veure perjudicat.
Transparència i codi ètic
Per últim, es va debatre sobre el veritable abast d'alguns aspectes com la diferenciació d'espai i horari d'atenció privada i pública, el caràcter imperatiu de la llista d'espera única o el diferent nivell o no de transparència entre activitat privada i pública, així com la necessitat de renúncia informada i irrevocable a la cartera pública per part de l'usuari.
Podeu consultar el document adjunt amb les conclusions completes i el llistat de participants:
L'entrevista es va fer durant la sessió, amb la presència de tots els participants del grup, que actuaven d'oients i que estaven organitzats en quatre grups: joves sense experiència al sector sanitari, experts en comunicació, experts sanitaris i observadors de la discussió. L'objectiu de l'exercici era posar en evidència les diferències entre el contingut del missatge i la percepció de la informació per part dels diferents col·lectius.
La importància del missatge
Podeu consultar el document adjunt amb les conclusions completes i el llistat de participants:
En el camp de la millora de la normativa laboral en matèria de conciliació es va valorar com a imprescindible incorporar elements d'innovació que permetin alinear les expectatives i necessitats de les persones. Especialment amb referència a la flexibilitat en la distribució de les càrregues de treball.
Finalment, sobre polítiques i sistemes de prevenció i gestió dels riscos psicosocials, es va concloure que cal que l'organització faci una declaració programàtica, de compromís i constatable, així com dotar-se d'eines per disposar de diagnòstics de la realitat i detectar els riscos. D'altra banda, van comentar que fa falta millorar les polítiques de comunicació interna, proporcionar eines de gestió i direcció de persones als comandaments i habilitar espais de participació i discussió interdisciplinaris sobre els aspectes a millorar.
L'RSC com a eina estratègica
Podeu consultar el document adjunt amb les conclusions completes i el llistat de participants: